Pressmeddelande -

Fred Johanson delar scen med Glenn Close i Sunset Boulevard på London´s West End i vår!

Hyllade svenske musikalstjärnan Fred Johanson återvänder till London´s West End i april i vår. Denna gången i rollen som Max von Meyerling i Andrew Lloyd Webbers succémusikal Sunset Boulevard med Glenn Close i rollen som Norma Desmond. Flerfaldigt prisbelönta Close - som tidigare vunnit Tony Award för rollen som Norma när originalversionen av produktionen sattes upp på Broadway, New York - gör nu sin West End-debut på London Coliseum.

Fred Johanson är en av Sveriges mest framstående musikalartister med en lång rad stora produktioner bakom sig i Sverige såväl som West End inklusive Peron i "Evita", Javert i "Les Miserables", Old Deuteronomy i "Cats" samt "Max" i Sunset Boulevard på GöteborgsOperan. Han har även spelat Pontius Pilatus i "Jesus Christ Superstar" på scenen såväl som i filmen från 2001.

- Det var länge sedan jag kände sån glädje och förväntan inför ett engagemang som detta. Det finns så många variabler som bäddar för att det kommer att bli en fantastisk upplevelse. ENO (The English National Opera) som producent är ju kända för att göra fantastiska opera-uppsättningar men även musikaler, som nu senast den kritikerrosade Sweeney Todd med Emma Thompson och Bryn Terfel. Regissören Lonny Price är densamme som för Sweeney och även konceptet där ENO's Orkester sitter på scenen i stället för i diket, säger Fred.
- Sunset Boulevard kommer att spelas på Londons största teater "The Coliseum" och samtliga föreställningar är i princip slutsålda redan. Storyn, musiken och texten är magiska och naturligtvis sist men verkligen inte minst att få äran att dela scen med en av våra tiders största skådespelerskor, Glenn Close, som gör sin West End-debut, får mig att le stort och brett när jag tänker på det. I Cant wait!!

Vid sidan av Johanson och Close ses också Michael Xavier i rollen som Joe Gillis och Siobhan Dillon i rollen som Betty Shaefer. Övriga medverkande inkluderar Carly Anderson, Jacob Chapman, Ria Jones, Katie Kerr, Aaron Lee Lambert, Vicki Lee Taylor, Jo Morris, Ashley Robinson, Gary Tushaw och Adam Vaughan.

Sunset Boulevard produceras av The English National Opera (ENO) i partnerskap med the GradeLinnit Company. Detta i direkt anslutning till det framgångsrika samarbetet kring Sweeney Todd i mars 2015, med Emma Thompson och Bryn Terfel i rollerna som Mrs Lovett och Sweeney Todd.

Produktionen är en halv-scenisk produktion och framförs av en fulltalig orkester från ENO. Musikarrangemang av David Cullen och Andrew Lloyd Webber. Text av Don Black och Christopher Hampton. Scenproduktionen grundar sig på originalfilmen från Paramount, 1950. Lonny Price regisserar, och musikalisk ledare är Michael Reed som också dirigerar.

Repetitionerna startar den 22 februari med 43 föreställningar planerade mellan 1 april - 7 maj 2016.

För mer information, vänligen kontakta:
Sofie Haag, From Sweden Productions
Tel. +46 (0)70 688 38 84, E. sofie@fromswedenproductions.com

BAKGRUNDSINFO
Biljetter:
Mellan £12-£105, varav 400 platser för £25 eller mindre inkl. 100 platser per föreställning för £12.
För mer information samt bokning av biljetter: https://www.eno.org/whats-on/sunset-boulevard

Spelperiod:
43 föreställningar mellan 1 april - 7 maj 2016