zanox tar krafttag för att skapa en renare bransch

zanox, marknadsledande inom prestationsbaserad onlinemarknadsföring, vill skapa en bransch utan fiffel och bedrägeri. Därför har företaget infört en internationell Code of Conduct, en uppförandekod för sina annonsörer, publishers och tjänsteleverantörer över hela världen.

zanox Code of Conduct är en omfattande och detaljerad samling etiska regler som sträcker sig över hela zanox globala affiliatenätverk. Den ska uppfattas som ett upprop mot de oegentligheter som finns inom branschen - och ett steg mot att skapa en gemensam standard för den världsomspännande affiliatebranschen. zanox Code of Conduct ska implementeras i alla delar av företagets nätverk, det vill säga hos annonsörer och publishers likaväl som hos tjänsteleverantörer.

De etiska reglerna behandlar och reglerar bland annat frågor kring kvalitetsstandarder, innehållsbeskrivningar, tekniska funktioner samt sanktioner vid potentiella intrång. Samtidigt är reglerna fullkomligt transparanta för alla de olika aktörerna i zanox nätverk. Under framtagandet av uppförandekoderna har zanox tagit fasta på ett flertal internationella standarder som exempelvis ICRA-vocabulary, vilket har tagits fram av the Family Online Safety Institute (FOSI). Dessutom, eftersom zanox finns i mer än 200 länder, har företaget granskat och tagit fasta på olika nationella rättsliga förordningar och lagar.

- Eftersom vi är marknadsledande i Tyskland, där vårt huvudkontor finns, och en stor global aktör med mer än en miljon försäljningspartners över hela världen, känner vi att vi innehar en position som kräver att man tar extra ansvar för affiliatmarknadsföringssektorn, säger Thomas Hessler, grundare och vd för ZANOX.de AG. Med zanox Code of Conduct har vi möjligheten att lyfta fram effektiva standarder och vi hoppas att de skapar ett genomslag i hela branschen.

zanox har ända sedan företaget startades arbetat aktivt med etiska frågor, bland annat genom att ständigt utveckla och implementera olika system för att förhindra missbruk. Dessutom har zanox sedan tidigare ett rättsligt ramverk och ett internt team som dygnet runt övervakar alla aktiviteter inom zanox globala nätverk.

Läs mer på http://www.zanox.com/de/zanox_code_of_conduct

För mer information:
Frederic Saigne
Country Manager för zanox i Norden
Tel: +46 (0) 8 441 52 31
Mobil: +46 (0) 707 999 606
E-post: frederic.saigne@zanox.se

Frontal ApS
zanox PR-byrå i Sverige
Hanna Ståhl
Mobil: +46 (0) 733 62 33 14
E-post: hanna@frontal.dk

Om zanox:
zanox är marknadsledande inom prestationsbaserad onlinemarknadsföring och erbjuder en global plattform för effektiv marknadsföring av produkter och tjänster på Internet. zanox onlinemarknadsföringstjänster omfattar affiliatemarknadsföring och sökmotormarknadsföring så väl som e-postmarknadsföring, onlineshopping och kundlojalitetsprogram.

zanox grundades 2000 av Thomas Hessler, Heiko Rauch och Jens Hewald och har idag över 350 anställda. Förutom huvudkontoret i Berlin har zanox kontor i USA, Storbritannien, Nederländerna, Italien, Spanien, Frankrike, Polen, Skandinavien och Kina. Mer än 2000 internationella företag inom TIMES, resebranschen, detaljhandeln och finanssektorn utnyttjar zanox nätverk.

Sedan 2007 har zanox varit en del av Axel Springer och PubliGroupe. Axel Springer är Tysklands största dagstidningskoncern och bland topp tre när det gäller tidskrifter. PubliGroupe är ett internationellt företag som verkar inom marknadsföring och försäljning, till medier såväl som annonsörer. Genom sina tjänster stödjer PubliGroupe annonsörerna i implementeringen av deras kommunikations- och mediestrategier.

Läs mer på www.zanox.se och www.zanox.com eller på zanox blogg: www.zanox.com/se/blog

• Webbmedia