Expert väljer Butiks-TV system från Frontcast Media Europe

Frontcast har via partnern Teracom erhållit en order på 467 Butiks-TV enheter i full HD formatet 1080i för installation i samtliga Expert butiker i Sverige.

Vi på Frontcast verkar för att kunna erbjuda de bästa Butiks-TV/Informations-TV kanalerna på marknaden utifrån kundens perspektiv. För Expert var det av yttersta vikt att kunna visa en äkta HD upplevelse i butik, I och med att vi har den rätta utrustningen så har vi även garderat oss för att eventuellt nästa generation då 1080p kan komma ifråga redan fungerar, säger Kim Zetterberg, VD för Frontcast. För oss som bolag så ser vi denna order som det stora genombrottet som vi väntat på. Mycket händer inom segmentet digital signage och vi ser oss som en av marknadsledarna och mest kunniga inom branschen.

Med över 7500 TV-skärmar och 22 miljoner besökare per år är butikerna en viktig kommunikationskanal för företaget, säger Björn Abild, VD på Expert.

- Slaget om kunderna står i butiken, och därför är upplevelsen i den miljön enormt viktig för oss. De tre kanaler som kommer att sändas i butiken är alla i HD-formatet 1080 i, vilket är något som vi är först med i Europa, säger Rickard Bjursåker, kommersiell marknadschef på Expert.

Butiks-TV-lösningen innebär att Expert kommer anpassa och skräddarsy innehållet i tre separata HD-TV-kanaler. Innehållet varierar beroende på var skärmarna är placerade i butikerna. En unik sammansättning av innehåll från flera olika programbolag sätts samman för att passa in i miljön, tillsammans med nischade kommersiella budskap samt rena informationsbudskap för kunderna. En annan stor fördel är att kunna visa upp bildkvalitén på de TV-apparater Expert säljer och då med material som Expert kan stå för.

Systemet i sig möjliggör även lokalt eller regionalt anpassade budskap vilket är väldigt viktigt för en butikskedja som är rikstäckande, avslutar Rickard Bjursåker.

Lösningen kommer även att användas för intern kommunikation, till exempel vid utbildning av den egna personalen.

- Vi ser att intresset för digital kommunikation i butiksmiljö ökar allt mer. Affären med Expert är ett genombrott för Teracom inom vårt tillväxtområde digital kundkommunikation, säger Crister Fritzson, VD Teracom.

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:

Kim Zetterberg, VD för Frontcast, 070-667 23 30

Rickard Bjursåker, kommersiell marknadschef Expert, 0706-388757

Björn Abild, VD för Expert 013-288600

Lotta Darlin, pressansvarig Teracom, 0708-91 21 07

Frontcast Media AB grundades 2002 med visionen att bli en av de större distributörerna inom digitalt media. Frontcast tillhandahåller hårdvara samt mjukvara som möjliggör distribution samt uppspelning av digitala filformat. Genom nära samarbete med bl.a. systemintegratörer erbjuder Frontcast media kompletta, kostnadseffektiva totallösningar för digital kommunikation.