Elva av Team Frösundas idrottare till Paralympics

Igår tog Sveriges Paralympiska Kommitté ut den slutgiltiga truppen till spelen i London. Då meddelades att fem av de sex sista kandidatnominerade från Team Frösunda är med på resan till en av de viktigaste idrottshändelserna. Totalt är det elva idrottare från Team Frösunda som blivit uttagna till den svenska truppen.

-  Vi är stolta över att så många av landslagsidrottarna som är en del i Team Frösunda visat en god form och nu fått biljett för att slåss om medalj. Extra roligt att är att Tobias Jonsson som är ung och är ett framtidshopp inom friidrotten lyckats, säger Fredrik Finnmark, ansvarig för Team Frösunda.

Hela den svenska truppen består av 58 idrottare som kommer att tävla i totalt 12 idrotter. Truppen är en mix av både rutinerade idrottare och unga men lovande medaljörer.

– Vår trupp känns både stark och intressant. Med tre lagidrotter och en bra spridning av individuella idrotter känns det som en bra blandning som ska kunna stötta varandra till framgång Vi har en stabil grund med rutinerade medaljkandidater, men vi har dessutom en betydligt större skara med unga aktiva, mogna för att ta medalj och på sikt ta över som förebilder, säger truppledare Hans Säfström i ett pressmeddelande från SHIF.

Totalt är det 11 kandidatnominerade idrottare av 13 från Team Frösunda som får chansen att slåss om medaljerna i sommar:

-  Vårt arbete handlar om att stötta våra idrottare genom att bidra till bra träningsmöjligheter på hemmaplan. Det är ett långsiktigt samarbete som också handlar om att idrottarna ska få de bästa möjligheterna och kunna fokusera på sin idrott till fullo. Nu ser fram emot att stötta våra profiler på plats i London, avslutar Fredrik Finnmark.

Uttagna idrottare från Team Frösunda:
Bordtennis:
Alexander Öhgren (Norrköping)
Förening: Norrköping HIF
Anna-Carin Ahlquist (Göteborg) Förening: BTK Linné
Emil Andersson (Köping) Förening: BTK Safir

Friidrott
Tobias Jonsson (Brålanda) Förening: IF Änglarna

Judo
Nicolina Pernheim (Västra Frölunda) Förening: Frölunda Judoklubb

Rullstolsrugby
Andreas Collin (Göteborg) Förening: Rehab Alpin
Stefan Jansson (Kristinehamn) Förening: Köping Hillbillies
Glenn Adaszak (Kungsör) Förening: Köping Hillbillies

Simning
Maja Reichard (Nacka) Förening: Nacka HI
Mikael Fredriksson (Lindesberg) Förening: Örebro SS
Jennie Ekström (Vara) Förening: Vara SS

Läs mer på Svenska handikappidrottsförbundets webbplats

Läs mer om Frösunda och satsningen Team Frösunda

Vid frågor vänligen kontakta:
Anna Burlage Sjöberg, 08-505 23 506, anna.sjoberg@frosunda.se

• funktionsnedsättning
  • uttagning till paralympics
  • paralympier
  • team frösunda
  • personlig assistans
  • personer med funktionsnedsättning
  • handikappidrott

Frösunda har 6000 medarbetare över hela Sverige som ger vård, omsorg och stöd och service till personer med funktionsnedsättning och barn och ungdomar med psykosocial problematik. Vi erbjuder också äldreomsorg riktad till personer med demenssjukdomar. Det gör oss till den ledande privata aktören i Sverige. Frösunda finns också i Norge.