Ny återvinningsstation till Vega i Haninge

Nu blir det ännu enklare för invånarna i Vega att lämna sina förpackningar till återvinning. Förpackningsinsamlingen (FTI) har tillsammans med kommunen arbetat för att hitta ytterligare plats för en återvinningsstation och den 8 juni ställs en ny återvinningsstation ut på Gaffelseglet 1 i Vega.

Varje förpackning som går till återvinning gör skillnad. Ju fler som källsorterar, desto fler förpackningar kan få nytt liv samtidigt som behovet av ändliga naturresurser och onödiga utsläpp minskar. Vi på FTI arbetar för att det ska vara enkelt att källsortera sina förpackningar och är glada att vi nu kan erbjuda ännu bättre sorteringsmöjligheter i Haninge.

– Sverige är världsledande när det kommer till återvinning, men vi behöver bli ännu bättre. Därför känns det väldigt roligt att vi tillsammans med kommunen hittat plats för en ny återvinningsstation här i Vega, säger Petter Bergum, regionchef på Förpackningsinsamlingen, FTI.

Återvinningsstationerna är enbart till för hushållens förpackningar av papper, plast, metall och glas. För att det återvunna materialet ska få så bra kvalitet som möjligt är det viktigt att sortera rätt. Är du osäker på om något är en förpackning? Ta hjälp av vår sorteringsguide: https://fti.se/privatperson/sorteringsguiden

– Jag hoppas att stationen kommer underlätta för boende i området att lämna sina förpackningar till återvinning och vi vill be alla återvinnare att hjälpa oss genom att platta till och vika ihop sina förpackningar. Då kan fler få plats med mer och vi slipper transportera luft vilket ger en väsentligt större miljönytta, säger Petter Bergum, FTI.

För mer information:
Petter Bergum, regionchef, Förpackningsinsamlingen
petter.bergum@ftiab.se

Fakta: På www.fti.se/privatperson/sorteringsguiden finns tips på vad som är en förpackning och hur man sorterar. För allmän information om avfall och källsortering, se www.sopor.nu.