Borgafjäll får en till återvinningsstation

Borgafjäll får en till återvinningsstation

Den 15 februari ställs en ny återvinningsstation ut i Borgafjäll. Återvinningsstationen är resultatet av ett gott samarbete mellan Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI, och Dorotea kommun.

Den nya stationen är placerad vid Centrumvägen, inte långt från ICA. Placeringen kommer att göra det lättare för både boende och besökare i området att återvinna sina förpackningar och tidningar. Sedan tidigare finns en återvinningsstation på ÅVC Borgafjäll.

Vi är glada att kunna erbjuda ytterligare en station i området lagom till sportlovsveckorna, säger Lars Hafvenström, regionchef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI).

Återvinningsstationer är till för närboende hushåll och ger dem möjlighet att lämna sina pappers-, plast-, metall- och glasförpackningar samt tidningar till återvinning, vilket väsentligt bidrar till att vi aktivt sparar på jordens ändliga resurser vid tillverkning av nya förpackningar och produkter.

På FTI:s hemsida hittar återvinnare enkelt en återvinningsstation som ligger närmast från där man befinner sig. Där ser man också när en station töms och städas, www.ftiab.se/hitta-atervinningsstation.

Företag och andra verksamheter hittar var de gratis lämnar sina verksamhetsförpackningar på FTI:s hemsida, www.ftiab.se/mottagningspunkt.

För grovsopor hänvisar FTI till fastighetsägarens miljö- eller grovsoprum eller till information på kommunens hemsida. FTI arbetar för att återvinningsstationer ska vara trygga platser att gå till, till förmån för invånare i de områden de är placerade.

Lars Hafvenström, regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen
Lars.Hafvenstrom@ftiab.se