FUB:s förbundssekreterare Christina Heilborn

Även personer med intellektuell funktionsnedsättning drabbas av indragen ledsagning

SVT:s Uppdrag granskning uppmärksammade igår att LSS-insatsen ledsagning dragits in för personer med synskada. Även många med intellektuell funktionsnedsättning har drabbats när kommunerna nekar fortsatt ledsagning. En David mot Goliat-situation, menar Riksförbundet FUB.

– Det är allvarligt att en insats som syftar till delaktighet i samhällslivet och sociala kontakter, dras in för en grupp i samhället som på grund av sin funktionsnedsättning inte själva kan ta sig till olika aktiviteter, säger Riksförbundet FUB:s förbundssekreterare Christina Heilborn.

Statistik från Socialstyrelsen visar att LSS-insatsen ledsagarservice har minskat med 28 procent mellan 2010 och 2021. Detta samtidigt som befolkningen under samma period har ökat med 10 procent, enligt SCB. Orsaken till minskningen är senare års rättspraxis och begränsande kommunala riktlinjer, som strider mot de grundläggande principerna i LSS.

Som framgick av reportaget i Uppdrag granskning har många kommuner satt i system att avslå ansökan om ledsagning och hänvisa till att det går att överklaga beslutet.

– Problemet är att ytterst få personer med intellektuell funktionsnedsättning har råd att anlita en jurist för att få hjälp med överklagan, säger Christina Heilborn. Det är en David mot Goliat-situation, som bara kan åtgärdas genom att införa rättshjälp i LSS.

FUB arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning (IF) ska kunna leva som andra, med goda levnadsvillkor. Vi är cirka 25 000 medlemmar i cirka 170 lokalföreningar och länsförbund runt om i landet. Personer med IF och deras anhöriga är medlemmar i FUB liksom många andra som delar vår grundsyn.