FUB:s förbundssekreterare Christina Heilborn

Avsätt medel i höstbudgeten för ett LSS-lyft

Finansminister Magdalena Andersson utlovar reformer för 74 miljarder i höstbudgeten. FUB uppmanar regeringen att satsa en del av de utlovade miljarderna på att stärka kompetensen hos den personal som arbetar nära personer med intellektuell funktionsnedsättning.

– Många statliga kompetensatsningar har under de senaste 10-15 åren riktat sig till baspersonal inom äldreomsorgen. Nu behövs en nationell satsning på den personal som arbetar i gruppbostäder och dagliga verksamheter enligt LSS, säger Christina Heilborn, förbundssekreterare vid Riksförbundet FUB.

Socialstyrelsens rapport Kompetens i LSS-boende (mars 2021) talar sitt tydliga språk: En alldeles för stor andel av personalen i LSS-bostäder saknar nödvändig grundutbildning för sitt arbete. Kompetensen behöver stärkas inom elementära områden, som vad det innebär att ge stöd och service enligt LSS, vad olika funktionsnedsättningar innebär samt om kommunikation. När kompetensen brister ökar risken markant för otillåtna tvångs- och begränsningsåtgärder.

Berörda funktionsrättsorganisationer, ansvariga statliga myndigheter och Sveriges kommuner och regioner, SKR, har en samsyn om att LSS-personalens kompetens behöver stärkas. Nu behövs bara statliga medel för en kraftfull satsning.

– Låt ett LSS-lyft vara en del av reformerna i höstbudgeten! Personer med intellektuell funktionsnedsättning kan inte längre vänta, säger Christina Heilborn.

FUB skrev också i juni, tillsammans med Autism- och Aspergerförbundet och Svenska Downföreningen, till socialminister Lena Hallengren om ett LSS-lyft i höstbudgeten.