Autism- och Aspergerförbundets, Svenska Downföreningens och Riksförbundet FUB:s logotyper

Bra förslag från Socialstyrelsen om kompetens – initiera ett LSS-lyft redan i höst, Lena Hallengren!

Idag har Autism- och Aspergerförbundet, Svenska Downföreningen och Riksförbundet FUB skickat en skrivelse till socialminister Lena Hallengren med anledning av kartläggningen av kompetens i bostad enligt LSS. Socialstyrelsens initiativ och förslag i rapporten Kompetens i LSS-boende (Socialstyrelsen, mars 2021) är en bra början och vi föreslår att regeringen redan i höstbudgeten 2021 avsätter medel för en nationell satsning på ett kompetenslyft – ett LSS-lyft – för baspersonal i LSS-verksamhet.

Välkänt behov av kompetenslyft

Vi har genom åren upprepade gånger pekat på behovet av att lyfta kompetensen i LSS-verksamheter, inte minst när det gäller bostäder enligt LSS. Socialstyrelsens kartläggning bekräftar att en alldeles för stor andel av personalen i bostäder enligt LSS saknar grundutbildning för sitt arbete. Det gäller både boenden för barn och för vuxna. Kartläggningen tydliggör också att det finns för lite tillgång till kompetensutveckling på området. Det finns ett stort behov av att stärka kompetensen inom så grundläggande områden som vad det innebär att ge stöd och service enligt LSS, vad olika funktionsnedsättningar innebär samt om kommunikation.

Förslag från Socialstyrelsen välkomnas

Vi välkomnar Socialstyrelsens initiativ att själva ta fram kunskapsstöd om kommunikation riktat till LSS, följa upp allmänna råd och föreskrifter om bostad enligt LSS och se över förutsättningarna att utveckla mått för att följa kompetensen hos personal i LSS.

Vi ser också positivt på Socialstyrelsens förslag till regeringen om att utreda förutsättningarna för ett nationellt kompetenscentrum för autism och intellektuella funktionsnedsättningar samt förslaget om nationella och regionala samverkansarenor för kompetensförsörjning inom socialtjänst och LSS.

Vi tror och hoppas att regeringen på allvar tar till sig Socialstyrelsens förslag och så skyndsamt som möjligt inleder en process för att göra verklighet av dem.

LSS-lyft i regeringens höstbudget

En åtgärd som inte kan vänta är Socialstyrelsens förslag om ett kompetenslyft för personal som arbetar i bostad med särskild service enligt LSS. Som start föreslår vi därför att regeringen redan i höstbudgeten 2021 avsätter medel för en efterlängtad och angelägen nationell satsning på ett kompetenslyft – ett LSS-lyft.

Fortsatt arbete för kvalitetshöjning

På sikt behövs också mer, såsom en kartläggning och analys över varför det så ofta saknas praktiknära arbetsledande chefer. Det behövs en översyn av kompetensen om funktionsnedsättningar och lagstiftningens syfte bland förvaltningschefer och LSS-handläggare. Det behövs en analys över vad den oroande tendensen till allt större gruppbostäder och samlokalisering med annan LSS- eller SoL-verksamhet beror på. Det behövs i alla led en diskussion om syftet med LSS och om människors lika värde.

Skrivelsen till Lena Hallengren bifogas.

Anders Lago

Presskontakt Riksförbundet FUB:s ordförande 070-851 84 61