Christina Heilborn, Riksförbundet FUB:s förbundssekreterare

FUB: Försäkringskassan hotar rätten till privatliv

– Vi häpnar, säger FUB:s förbundssekreterare Christina Heilborn.

Trots den svidande kritik som Försäkringskassan har fått i åratal kring sin hantering av ärenden som rör personer med omfattande funktionsnedsättning, har myndigheten nu uttalade planer på att lägga fram ett förslag om GPS-övervakning som innebär att assistansanvändare ska undantas från övriga i samhället vad det gäller rätt till ett privatliv och personlig integritet.

Försäkringskassans nationella försäkringssamordnare Linus Nordenskär berättade om förslaget i Sveriges Radios program Kaliber där han förklarade att övervakningen är tänkt att säkerställa att assistansanvändare och personliga assistenter är på samma plats och därmed förhindra fusk.

Sedan länge har FUB påpekat att Försäkringskassan måste bli mycket bättre på att upptäcka ekonomisk brottslighet i socialförsäkringssystemet. Men det tänkta förslaget innebär i praktiken att en svensk myndighet ges rätt att GPS-övervaka enskilda personer enbart på grund av deras funktionsnedsättning.

– Försäkringskassan skiljer ut personer med funktionsnedsättning från samhället. Man pekar ut assistansanvändare som fuskare som inte har rätt till ett privatliv. Förslaget saknar stöd i lagen och strider i synnerhet mot artikel 17 i Funktionsrättskonventionen som säger att personer med funktionsnedsättning har rätt till respekt för sin fysiska och psykiska integritet på lika villkor som andra, säger Christina Heilborn.

Sedan tidigare har Försäkringskassan öppnat upp för att använda övervakningskameror och larm inom LSS-verksamhet i remissyttrande över Framtidens teknik i omsorgens tjänst (SOU 2020:14). FUB ser en uppenbar risk för att välfärdsteknik i form av kameraövervakning ska komma att ersätta exempelvis sovande jour på gruppbostäder.

Julia Henriksson

Presskontakt förbundsjurist 08-508 866 53