FUB:s förbundssekreterare Christina Heilborn kommenterar slutbetänkandet En uppväxt fri från våld – En nationell strategi för att förebygga och bekämpa våld mot barn.

Utredning bekräftar: Större risk för barn med funktionsnedsättning att utsättas för våld

Regeringens särskilda utredare, Fredrik Malmberg (tidigare barnombudsman) överlämnade i onsdags slutbetänkandet från utredningen En uppväxt fri från våld till socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönwall. Utredningen har haft i uppdrag att ta fram en nationell strategi för att förebygga och bekämpa våld mot barn.

I sitt anförande bekräftade Fredrik Malmberg det som har lyfts tidigare i olika sammanhang: Barn med funktionsnedsättning är mer utsatta för våld.

– Riksförbundet FUB anser att en del av den stora forskningssatsning som föreslås, bör omfatta öronmärkta medel för forskning om våld mot barn med intellektuell funktionsnedsättning (IF), säger FUB:s förbundssekreterare Christina Heilborn. I dagsläget behövs mer kunskap om denna grupp.

De studier som finns visar att, tillsammans med barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, löper barn med IF en tio gånger större risk att bli utsatta för sexuella övergrepp jämfört med barn utan funktionsnedsättningar.

På grund av sin funktionsnedsättning är det många gånger svårt för barn med IF att uttrycka vad de har varit med om, och de är i särskild beroendeställning gentemot vuxna i sin omgivning. Detta kan leda till ett osynliggörande som är direkt livshotande.

– Riksförbundet FUB kommer att aktivt följa upp utredningens förslag för att säkerställa att särskilda verktyg riktade till vår målgrupp tas fram, säger Christina Heilborn.

FUB arbetar för att barn, unga och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning (IF) ska kunna leva som andra, med goda levnadsvillkor. Vi är nästan 25 000 medlemmar i cirka 170 lokalföreningar och länsförbund runt om i landet. Personer med IF och deras anhöriga är medlemmar i FUB, liksom många andra som delar vår grundsyn.

Nina Alander

Förbundsjurist Intressepolitiskt påverkansarbete. Stöd till rättsombuden och medlemsrådgivarna. 08-508 866 28