Fujifilm lanserar instax mini 11 -	Ersättaren till världens mest sålda direktbildskamera
Fujifilm lanserar instax mini 11 - Ersättaren till världens mest sålda direktbildskamera

FUJIFILM instax mini 11

Tokyo, 26 februari 2020.

FUJIFILM Corporation tillkännagerlanseringen av instax mini 11 – ersättaren till världens mest sålda direktbildskamera! instax mini 11 kommer att vara tillgänglig i butikerna från den 5 mars 2020. instax mini kommer i en ny, snygg design och med nya funktioner som säkerställer bilder av högre kvalitet.

Snygg och enkel design

Designen på den nya instax mini 11 är snygg och har enkel formgivning med fokus på fina detaljer. instax-loggan är ingraverad i kamerans baklucka och objektivringen är gjord av ett transparent material som ser ut som frostat glas. Kameran är både mindre och slankare än föregångaren vilket gör den enkel att ta med sig. Dessutom finns instax mini 11 i fem fina färger; Blush Pink, Sky Blue, Ice White, Lilac Purple and Charcoal Grey - något för alla!

Automatic Exposure

Med instax mini 11 är det inte längre nödvändigt att manuellt justera ljusinställningen på kameran. Till skillnad från instax mini 9 är instax mini 11 utrustad med "Automatic Exposure"-funktionen, som bedömer ljusförhållandena i bilden. Således tillåter funktionen användaren att ta bilder som är optimalt exponerade för både motivet och bakgrunden i olika situationer, t.ex. utomhus en solig dag eller inomhus i ett mörkt rum. Denna funktion säkerställer att bildens bakgrund blir ljusare och skarpare för en mer detaljerad bild.

Selfie Mode

instax mini 11 är utrustad med en inbyggd selfie-lins som gör det lättare än någonsin att ta bra selfies och närbilder. Selfie-läget ställs in, väldigt enkelt, genom att dra ut främre delen av objektivet, efter att kameran har slagits på.

Tillbehör till slutarknappenMed instax mini 11 har användaren möjlighet att ge kameran en personlig touch genom att använda det medföljande tillbehöret för slutarknappen. Till alla instax mini 11 medföljer tillbehöret i två olika färger som kan bytas ut efter humör.

instax reklamkampanj

Sedan hösten 2019 har Fujifilm genomfört en global reklamkampanj för varumärket instax och därigenom förmedlat det unika värdet av instax-bilder under taglinen: "Don't Just Take, Give." Mini 11 kommer också att marknadsföras globalt under detta koncept online, på sociala medier och i butiker, som en helt ny instax som är snyggare, enklare att använda och mer anpassad till den individuella användares preferenser, än någonsin.

Historien om instax

instax-serien lanserades 1998 och är känd i Japan under smeknamnet “Cheki” och har under en period på mer än tjugo år varit populär. Idag säljs instax-serien i mer än 100 länder runt om i världen, inklusive Europa, Nord- och Sydamerika och Asien. instax har etablerat sig som ett väl ansett företag genom att skapa äkta och tillgänglig kommunikation för många olika evenemang och bland många olika användare. Dessa beskriver instax på följande sätt: ”Det är roligt att dela de många stunderna i livet genom instax-bilder. Det ger mig en känsla av att ge och dela livets många underbara ögonblick med mina vänner genom instax-bilder”.

Återförsäljare av instax mini 11

I Sverige återförsäljs instax mini 11 bland annat hos Media Markt, CEWE, Clas Ohlson, Elgiganten, Power samt i lokala fotobutiker. Det finns mer information om instax mini 11 på www.instax.se och www.instaxmini11.se samt på instagram.com/instaxsverige och på facebook.com/instaxsverige/.

For inquiries on information in this media release, contact:

Media contact:

FUJIFILM Nordics AB – Sales & Marketing TEL:+46 8 525 237 00

Marketing:
DK: Cecilie Rørth, cecilie.rorth@fujifilm.com
SE: Ellen Kroman Markeström, ellen.markestrom.contractor@fujifilm.com                                                                                                        NO: Cecilie Skjeldal Øverland, cecilie.skjeldal.overland@fujifilm.com

Customer contact:

Please contact: