Fujifilm lanserer den “tidlösa” instax mini 40

Fujifilm lanserer den “tidlösa” instax mini 40

Ny analog instantkamera med en klassisk design som komplimenterar instax-portfolio

FUJIFILM Corporation (President: Kenji Sukeno) är glad att presentera den nya releasen av direktbildskameran instax mini 40. Vid sidan av dagens debut av instax mini 40 lanserar Fujifilm även en ny instax mini film variant ”Contact Sheet”, som efterliknar en klassisk kontaktkarta och ger en twist till den populära instax mini film serien.

”Med den klassiska elegantastilen är den nya instax mini 40 designad för alla som älskar att ta och dela fotografier” sa Toshi Lida President, FUJIFILM Europé. ”Designad för att lätt bära med, är instax mini 40 skapad med högkvalitativ känsla som passar bekvämt i handen. Det lyxiga svarta kamerahuset är accentuerad med silverdetaljer som resulteras i en sofistikerad, tidlösstil som matchar med Fujifilm’s ikoniska förhållningssätt till kameradesign.”

instax mini 40 huvudfunktioner inkluderar:

• Automatisk Exponeringsfunktion för bättre bilder under alla tider på dygnet
    Den automatiska exponeringsfunktionen känner automatiskt av ljusförhållandet när avtryckaren trycks in och kameran optimerar slutartid och blixt efter omgivningen. Den tillåter även instax-nybörjare att ta bilder som är automatiskt exponerade oavsett inre eller yttre förhållanden och framkallar högkvalitativa bilder på plats.
  • Selfie-mode för snabbare och enklare selfies
    Användarna kan aktivera Selfie Mode perfekt för att ta selfies och närbilder, genom att enkelt dra ut objektivets främre kant efter att ha startat kameran. Det här gör det ännu enklare än förr att ta selfies och närbilder.

Contact Sheet” instant mini film

Dessutom medföljer lanseringen av instax mini 40 ”Contact Sheet” instant mini film. En hyllning till klassisk filmfotografering, ”Contact Sheet” efterliknar utseendet på en fotografs kontaktkarta när bearbetade filmremsor trycks ut. Som med all instax-film, ”Contact Sheet” kommer den vara tillgänglig med 10 bilder per filmkassett.

instax mini 40 joinar en rolig och mångsidigt sortiment av instax direktbildskameror och smartphone printrar. Fujifilm instax mini 40 direktbildskamera kommer att vara tillgänglig med ett REK pris på 999,95 kr och går att köpa från 21 april 2021. För mer information om instax mini 40, besök instax.se.

instax ”Contact Sheet” mini film kommer ha ett REK pris på 109,95 kr och kommer även gå att köpa från 21 april 2021.

instax mini 40

instax mini film “Contact Sheet

Produkt Specifikationer

instax mini 40

Film

FUJIFILM instax mini instant film (säljs separat)

Objektiv

2 komponenter, 2 elementär, f = 60 mm, 1:12,7

Sökare

Äkta bildsökare, 0,37x, med ‘target spot’

Fokusvidd

0.3m - ∞

Selfie Mode (0,3 m – 0,5 m)

Slutartid

Programmerad elektronisk trigger, 1/2 - 1/250 sek.

Exponeringskontroll

Automatisk; Lv 5,0 – 14,5, (ISO 800)

Filmförsörjning

Automatisk

Film Framkallningstid

Cirka 90 sekunder (Beroende på temperaturen)

Blixt

Konstant avfyrande blixt (automatic light adjustment),

Laddningstid: 6,5 sek eller under (med nya batterier), Flash räckvidd: 0,3 – 2,7m

Automatisk avstängning

Stängs automatiskt av efter 5 minuter

Batteri

Två AA- batterier (LR6)

Batteri-liv: Ca 10 instax mini film 10-pack film

Återstående film räknas

Dimensioner & vikt

104 mm x 121 mm x 65 mm. 330g. (utan batterier, rem, och film)

mini film "Contact Sheet"

Bild storlek

62mm×46mm (L x B)

Film Storlek

86mm×54mm (L x B)

För frågor om information i detta pressmeddelande, vänligen kontakta:

Cecilie Rørth
Mail: cecilie.rorth@fujifilm.com
Mobil: (+45) 25 97 17 31

Om FUJIFILM Europe GmbH

FUJIFILM Europe GmbH (Düsseldorf, Germany) är ett strategiskt huvudkontor för Fujifilm i Europa och stöder gruppens Europeiska företag genom att formulera affärs- och marknadsföringsstrategier. Med över 50 företag och kontor över hela Europa, har Fujifilm idag runt 4.500 anställda inom forskning och utveckling, produktion, sälj, marknad, service och support. Över hela Europa täcker Fujifilm ett brett spektrum av industrisektorer, inklusive medicin och hälso- och sjukvård, grafisk konst, elektronik, kemikalier, optik, räddnings-/aktivering medier och fotografiteknik. Under det senaste decenniet har företaget fokuserat mer på sjukvård och har nu mer än 80 års erfarenhet av medicinsk bildbehandling.

Idag kan Fujifilm tillgodose behoven inom hela vårdsektorn under Coronavirus pandemin, från förebyggande till diagnostik och terapeutiska lösningar. Forskning och utveckling inom de medicinska biomedicinska och medicinska regenerativa områdena är alla en del av Fujifilms unika erbjudande.
www.fujifilm.eu

Om instax

Det senaste 20 år har instax FUJIFILM Corporation’s producerat direktbildskameror som skriver ut film i mini, SQUARE och WIDE format.

instax lanserades 1998 och har sedan dess förändrat hur människor över hela världen fångar och förevigar minnen. Detta har resulterat i hittills 45 millioner sålda instax-kameror och printrar samt en position som marknadsledande inom instant fotografering. De mest populära produkterna är bland annat mini 11, mini Link printer, mini LiPlay, SQUARE SQ1, SQ20 & WIDE 300 bland annat. www.instax.se

FUJIFILM and INSTAX are trademarks of FUJIFILM Corporation and its affiliates. © 2021 FUJIFILM. All rights reserved.