FUJIFILM X-T1 Graphite Silver Edition

FUJIFILM X-T1 Graphite Silver Edition

Vår mycket uppskattade och lovordade kompakta systemkamera FUJIFILM X-T1 släpps nu i en ny silverfärgad utgåva med flera förbättringar och nyutvecklade funktioner. ”FUJIFILM X-T1 Graphite Silver Edition” har en ny ytbehandling uppbyggd av flera lager som ger en slitstark konstruktion med hög kvalitetskänsla och finish. Kameran har också blivit utrustad med en elektronisk slutare som möjliggör en maximal slutartid upp till 1/32000, perfekt för att kunna fotografera med vidöppen bländare i dagsljus med något av våra många ljusstarka objektiv i X-serien.

FUJIFILM X-T1 Graphite Silver Edition har också fått FUJIFILMs nya filmsimulering ”classic chrome” förinstallerad samt det nya inställningsläget, ”natural live view” för den elektroniska sökaren. Med ”natural live view” ges möjligheten att stänga av förhandsgranskningen av valda bildinställningar (så som t.ex. filmsimulering) för att få en så naturlig sökarbild som möjligt De nya funktionerna (elektronisk slutare, ”classic chrome” och ”natural live view”) kommer även finnas tillgängliga för X-T1 i svart genom en mjukvaruuppdatering som är beräknad till december 2014.

FUJIFILM X-T1 Graphite Silver Edition leveraras med en exklusiv axelrem i läder och ett blixtskoskydd i aluminium. Kameran beräknas finnas på marknaden i november.

Rek. ca. pris (endast kamerahus): 11 999NOK / 12 999 SEK / 1 399 EURO / 10 999 DKK

Ytterligare förbättringar av kamerans inbyggda mjukvara (både X-T1 i svart och X-T1 GS) som kommer finns tillgängliga genom en mjukvaruuppdatering i december 2014:

• Direktval av fokuspunkt med hjälp av 4-vägskontrollen, utan att trycka på Fn-tangenten (AF) först.
  • Knapparna för AE-L och AF-L är inte längre låsta och kan byta plats med varandra om så önskas.
  • När man använder funktionen ”omedelbar-AF” med AF-L-knappen i manuellt fokusläge går det att ändra storleken på fokusområdet.
  • Makrofunktionen slås på eller av direkt, utan att visa en popup-meny över skärmen.
  • Kamerans Q-meny (snabb åtkomst av de vanligaste inställningarna) blir ännu effektivare då uppdateringen tillåter användaren att utforma den efter eget önskemål.
  • Förutom de befintliga bildhastigheterna 60 och 30 bilder/s går det även att välja 50, 25 och 24 bilder/s för videoinspelning
  • Möjlighet att ställa in bländare, slutare och ISO manuellt under videoinspelning
  • Autofokus med fasdetektion fungerar även när man använder funktionen ”omdelbar-AF” med AF-L-knappen i manuellt fokusläge
  • När inställningen spotmätning är vald går det att sammankoppla fokus- och ljusmätningsområdet så att exponeringen påverkas när man flyttar fokuspunkten.
  • Längsta möjliga slutartid vid ”program shift” utökas från 1/4 s till maximalt 4s