FUJIFILM X-T20

FUJIFILM X-T20

Möt nya FUJIFILM X-T20, efterföljaren till uppskattade X-T10 och en kamera för fotoentusiaster som vill ha maximalt med prestanda för pengarna. Uppdaterad bildsensor med 24 megapixel, snabbare och mer avancerad autofokus och möjlighet till video i 4K är några av de många förbättringar som erbjuds. Allt förpackat i ett kompakt, klassiskt designat kamerahus med tydliga och lättanvända reglage.

Bildsensor från flaggskeppet

Genom att använda samma 24,3 megapixel X-Trans CMOS III-sensor och kraftfulla processor (X-Processor Pro) som i flaggskeppet X-T2 har nya FUJIFILM X-T20 blivit en bildmaskin av rang. Bildsensorn är redan omtalad för sin förmåga att fånga detaljer med hög skärpa ned till pixelnivå samt för sitt låga brus. Kamerans känslighetsområde sträcker sig mellan ISO 200 och 12 800 men kan genom en menyinställning utökas ända upp till ISO 51 200, ifall man behöver fotografera i riktigt utmanande ljusförhållanden. Samtidigt levererar X-T20 precis som sitt storasyskon bilder med FUJIFILMs berömda färgåtergivning – levande, verklighetstrogen grönska och nyansrika men neutrala hudtoner. Ett resultat av bildsensorns unika färgfilter och vår långa erfarenhet från filmtillverkning.

Tack vare sin nya bildsensor och processor kan FUJIFILM X-T20 även erbjuda videointresserade användare en ny attraktiv finess; möjlighet att filma i 4K (3840x2160 pixlar, 29,97p) med en bitrate upp till 100 Mbps. Videofunktionen återfinns nu också på kamerans hjul för val av tagningsläge, något som gör den snabbare och enklare att aktivera än förut. Vidare finns en 2,5 mm ingång för extern mikrofon och HDMI-kontakt med möjlighet att mata ut okomprimerad videosignal för bästa kvalitet.

För dig som söker något extra

Med topp- och bottenplatta i tålig magnesiumlegering, klassisk elegant design och lättanvända hjul för slutartid och exponeringskompensation frästa ur aluminium är FUJIFILM X-T20 en kamera för fotografer som söker något extra. Den högupplösta elektroniska sökaren (2 360 000 punkter) ger en skarp och tydlig bild med en displayfördröjning på endast 0,005 sekunder och minimal "blackout" mellan bilderna vid serietagning. Kamerans vinklingsbara 3-tums skärm har nu både blivit pekkänslig och fått ytterligare högre upplösning (1 040 000 punkter) än föregångarens. Och även om X-T20 med sina klassiska reglage uppmuntrar till manuell exponering finns också lättåtkomlig fullautomatik (SR Auto), bra vid tillfällen då man behöver snabba upp valet av slutartid och bländare eller kanske låna ut kameran till någon mindre fotokunnig. Den inbyggda, intelligenta blixten kan också vara användbar i många situationer, bland annat för upplättning vid porträtt i motljus.

Klarar fartfyllda motiv

Trots sitt retroinspirerade yttre har X-T20 prestanda nog att klara av riktigt fartfyllda motiv. Serietagningen når en hastighet av 8 bilder/s med kamerans mekaniska slutare. Men här finns också möjlighet att koppla om till elektronisk slutare som då ökar hastigheten till hela 14 bilder/s. Den erbjuder dessutom en kortaste slutartid på extrema 1/32 000 sekund.

Antalet fokuspunkter har utökats betydligt och omfattar nu 91 punkter där de 49 centrala är fasdetekterande och särskilt bra på att snabbt hitta skärpan även med rörliga motiv. Det går till och med att aktivera totalt 325 fokuspunkter ifall man har behov av extra noggrannhet.

Samtidigt har den nya processorn bidragit till att göra autofokusen ännu snabbare än förut, både med stillastående och rörliga motiv. Och för att ytterligare öka träffsäkerheten har FUJIFILM X-T20 fått fem särskilda fokusprogram för olika typer av situationer med motiv i rörelse, ett arv från storasyskonet X-T2.

En kamera att växa med

Många fotografer har fattat tycke för de särskilda filmsimuleringslägena i FUJIFILMs kameror. I X-T20 finns 15 sådana lägen, bland annat det färgintensiva Velvia och nya Acros som ger svartvita bilder med mjuka tonövergångar, fina texturer och djup svärta. Nio av lägena är dessutom valbara under videoinspelning. Riktigt kräsna fotografer kan glädjas åt att X-T20 också använder FUJIFILMs speciella bildbehandlingsteknik LMO – Lens Modulation Optimizer. Funktionen känner till varje objektivs speciella egenskaper och korrigerar automatiskt optiska svagheter som diffraktion för att åstadkomma maximal skärpa vid alla bländare.

I dagsläget finns det 24 FUJINON objektiv i X-systemet. Utbudet omfattar allt från ultravidvinkel till supertele, två telekonvertrar som ytterligare ökar räckvidden och många högklassiga objektiv med fast brännvidd. Till exempel det nya porträtt-telet FUJINON XF50mm F2 R WR. Lägg där till det fyra tillbehörsblixtar och mellanringar för närbilder så finns det gott om möjligheter att vara kreativ och växa fotografiskt med FUJIFILM X-T20. Och bra bilder förtjänar en publik. Med den inbyggda Wi-Fi funktionen samt appen FUJIFILM Camera Remote är det enkelt att ansluta X-T20 till en smarttelefon och genom denna publicera bilderna på sociala medier. Appen finns för både iOS och Android och kan till och med användas för att fjärrstyra kameran.

Rek ca pris: (endast kamerahus)

8 999 SEK 8 999 NOK

Rek ca pris: X-T20 kit med 16-50mm F3.5.5.6

9 999 SEK 9 999 NOK

Rek ca pris: X-T20 kit med 18-55mm F2.8-4

11 999 SEK 11 999 NOK

Rek ca pris: X-T20 kit med 16-50mm F3.5.5.6 + 50-230 F4.5.6.7

11 999 SEK 11 999 NOK

Tillgänglig: Slutet av februari 2017 i svart och silver

Funktioner i FUJIFILM X-T20

• 24.3 megapixel APS-C X-Trans CMOS III sensor utan optiskt lågpassfilter
  • FUJIFILM X-Processor Pro för bättre bildkvalitet samt snabbare starttid och autofokus
  • Känslighetsområde från ISO 200 till 12 800, kan utökas ända upp till ISO 51 200
  • Videoinspelning i 4K (3840x2160 pixlar, 29,97p/25p/24p) med bitrate upp till 100 Mbps eller Full-HD (1920x1080 pixlar, max 59,94p) med bitrate 36 Mbps.
  • Autofokus med 91 punkter, de 49 centrala är fasdetekterande. Expanderbart upp till 325 AF-punkter för ännu högre noggrannhet
  • Snabbare och känsligare autofokus, motivföljande AF med fem specialanpassade program
  • Utöver mekanisk slutare även elektronisk slutare med en snabbaste tid på 1/32 000s
  • Serietagning 8 bilder/s, upp till 14 bilder/s med elektronisk slutare
  • Rejäla, klassiska reglage för intuitiv hantering
  • Pekkänslig och vinklingsbar 3-tumsskärm med 1 040 000-punkters upplösning
  • Elektronisk sökare med 2 360 000 punkters upplösning, 0,64x förstoring och jämn bild med minimal "blackout" vid serietagning
  • Inbyggd blixt med intelligent fullautomatik
  • FUJIFILMs omtyckta filmsimuleringslägen, fungerar både vid fotografering och videoinspelning
  • Wi-Fi för trådlös bildöverföring och möjlighet att fjärrstyra kameran med appen FUJIFILM Camera Remote
  • Nytt C-läge i hjulet för exponeringskompensation ger möjlighet att öka/minska exponeringen med upp till 5 steg.
  • Snabbomkoppling för fullautomatik (SR Auto)
  • HDMI-utgång med möjlighet att skicka ut okomprimerad videosignal
  • Mikrofoningång (2.5 mm)

Tillbehör