​FUJIFILM X100T

​FUJIFILM X100T

När FUJIFILM X100 släpptes i mars 2011 skapade den med sin unika stil och prestanda en ny genre bland premium kompaktkameror. I februari 2012 kom uppföljaren X100s med flera stora uppdateringar så som ny sensor och processor, snabbare autofokus och en ännu bättre sökare. Nu släpper vi den tredje generationen av X100-serien, FUJIFILM X100T.

FUJIFILM X100T bygger på den feedback vi har fått från våra användare och har resulterat i flera nya funktioner och förbättringar gentemot sina föregångare. Kamerans unika hybridsökare har utvecklats på flera punkter, både i optiskt och elektroniskt-läge. För att underlätta manuell fokusering i optiskt läge visas nu en förstoring av fokusområdet i det nedre högra hörnet av sökaren. Det går att välja olika förstoringsgrader för fokusområdet och funktionerna digital split image och focus peak highlight finns också tillgängliga. Ljusramen som markerar bildutsnittet i den optiska sökaren har blivit mer exakt och parallax korrektionen sker nu i realtid för att avspegla den slutgiltiga bilden på ett bättre sätt (i manuellt fokusläge).

Den elektroniska sökarens fördröjning har förbättrats avsevärt och antalet bilder per sekund bibehålls nu även vid sämre ljusförhållanden. Sökarbildens ljusstyrka justeras också automatiskt efter omgivningsljuset och med det nya inställninsvalet ”natural live view” ges möjligheten att stänga av förhandsgranskningen av valda bildinställningar (så som t.ex filmsimulering) för att får en så naturlig sökarbild som möjligt.

Exponeringskompensationen har utökats till ± 3 steg och bländarringen går nu att ändra i 1/3-steg, något som bara var möjligt tidigare med hjälp av inmatningshjulet på baksidan. X100T har hela sju anpassningsbara funktionsknappar och kamerans Q-meny går nu att utforma efter egna önskemål för full kontroll över kamerans alla inställningar och funktioner.

För att förenkla fotografering i starkt ljus med stor bländaröppning går det nu att använda en snabbare elektronisk slutare med en maximal slutartid på 1/32000. Kamerans LCD-skärm har blivit större (3 tum) och fått högre upplösning (1 040 000-punkter) och videofunktionen har fått fler valbara bildhastigheter (60/50/30/25/24) samt möjlighet att ställa in bländare, slutare och ISO manuellt under filminspelning.

Med kamerans inbyggda Wi-Fi och appen FUJIFILM Camera Remote går det att ta bilder och video samt fjärrstyra många av kamerans funktioner. Det går också enkelt att trådlöst föra över bilder till smartphones, surfplattor och dator.

Tillbehör

• Handgrepp: MHG-X100
  • Vidvinkelkonverter (motsvarande 28mm): WCL-X100
  • Telekonverter (motsvarande 50mm): TCL-X100
  • Väska i läder: LC-X100S
  • Motljusskydd med adapterring: LH-X100 (finns i svar och silver)
  • 3 olika blixtmodeller: EF-X20, EF-20 och EF-42
  • Fjärrutlösare RR-90
  • Mikrofon MIC-ST1

Funktioner

• 16.3 megapixel APS-C X-Trans CMOS II
  • EXR Processor II
  • Hybridsökare – Optisk sökare med överliggande digital information kombinerat med en 2,360 000-punkters elektronisk sökare
  • Förbättrad manuell fokuskontroll med möjligheten till förstorat fokusområde i den optiska sökaren samt funktionerna digital split image och focus peak highlight.
  • Möjligt att använda elektronisk slutare med en maximal slutartid på 1/32000
  • FUJINON 23mm F2 (motsv. 35mm)
  • ”Lens Modulation Optimiser” för skarpare detaljer i framför allt objektivets ytterområden
  • Intelligent Hybrid AF - Kombinerar fasdetektion med kontrast autofokus
  • 3 tums LCD-skärm med hög upplösning (1 040 000-punkter), ljusstyrka och kontrast
  • 11 st olika filmsimuleringar inkl. den nyutvecklade "CLASSIC CHROME"
  • Direkt åtkomst till utvalda favoritfunktioner med Q (guick) meny och 7 st funktionsknappar
  • 6 bilder/s seriebildstagning
  • USB-laddning från t.ex. en dator med den medföljande kabeln
  • Full HD -videoinspelning 50p/25p/24P (36Mbps)
  • Mikrofoningång (2,5mm tele, mikrofon säljs separat)
  • Tar bilder i både RAW och JPEG (RAW, JPEG, RAW+JPEG)
  • Tillbehörssko för t.ex. extern blixt
  • Trådlös bildöverföring till smartphones, surfplattor och PC samt möjlighet att fjärrstyra kamera med FUJIFILM Camera Remote-appen
  • Trådlös säkerhetskopiering till PC & Mac

Rek ca. pris:

10 999 NOK / 11 999 SEK / 1 299 EURO / 9 999 DKK

Kategorier

FUJIFILM är en världsledande innovatör och leverantör till den medicinska, grafiska och fotografiska industrin och bedriver forskning och utveckling, produktion, marknadsföring och service i över 230 egna bolag i världen tillsammans med ett 40-tal samarbetspartners.

Vi lever i en föränderlig värld där kundernas förutsättningar och affärsmodeller kontinuerligt och snabbt ändras. Vår affärsmodell är basen för hur vi skapar och adderar värde till våra kunder och leverantörer. Genom fyra byggstenar – Produkter – Människor – Service – Expertis – skapar vi lönsamma, säkra och problemfria lösningar. Vi skall vara uthålliga och aktivt driva förändringar i takt med omvärlden och ta ansvar för våra erbjudanden till marknaden.

Vårt miljöarbete är en integrerad del av hur vi bygger lönsamma affärer och utvecklar attraktiva kunderbjudanden av högsta kvalitet och som är i balans med miljön.

”För oss är det viktigt att skapa tillit genom respekt för människor, miljö och relationer!”

Karl Löweberg

Nordic Product Manager Electronic Imaging