Fujitsu spanar... på utmaningarna med hållbar IT i offentlig sektor

Fujitsu spanar... på utmaningarna med hållbar IT i offentlig sektor

Hållbar IT är en stor och global samhällsutmaning och en komplex fråga som varje företag som agerar på en global marknad och använder sig av underleverantörer i många olika länder ställs inför. Utmaningen är värd att ta på högsta allvar – både för oss som leverantörer, för distributörer och för kunder.

Själva genomför vi på Fujitsu omkring 600 utvärderingar per år med våra underleverantörer för att säkerställa att de lever upp till våra egna krav. Sedan 2014 har vi också upprättat en intern ”whistleblower”-tjänst för att anställda och samarbetspartners ska kunna uppmärksamma frågor som kräver utredning anonymt och tryggt. Vi har också valt att lägga en av våra egna större fabriker i Tyskland för att kunna förse Europamarknaden med produkter utan att påverka miljön mer än nödvändigt.

Allt detta är nödvändigt för att vi som leverantör ska kunna ta vårt ansvar och se våra kunder i ögonen när frågor om socialt och ekologiskt ansvarstagande kommer upp.

Även kunderna och distributörerna kommer inom kort att ha en ny uppsättning verktyg att förhålla sig till, när den nya upplagan av Lagen om Offentlig Upphandling, LOU, träder i kraft efter årsskiftet.

Sedan LOU först infördes 1993 har världen förändrats i grunden, och till skillnad från många lagar och förordningar är denna ett väldigt levande dokument, som speglar sin samtid. Den förändras så gott som varje år, ibland med detaljer men ofta på mer genomgripande sätt. Dessa förändringar är i och för sig något som gör vardagen som leverantör lite krångligare. Men samtidigt överväger förstås fördelarna med att lagstiftningen hänger med i den allt snabbare samhälls- och teknikutvecklingen.

En av de viktigaste förändringarna i det liggande förslaget till den nya upplagan av LOU är just att det blir lättare att ställa hårda krav på hållbarhetsfaktorer – både kring miljöpåverkan och socialt ansvarstagande. De EU-direktiv som ligger till grund för det nya regelverket gör det också möjligt att ha ett mer flexibelt upphandlingsförfarande med större möjligheter till förhandling mellan parterna. Tanken är också att på ett tydligare sätt använda offentliga upphandlingar som ett verktyg att bemöta samhällsutmaningar.

Förhandlingsmöjligheterna har tidigare varit väldigt begränsade. Kostnaden har varit alldeles för betydelsefull jämfört med andra frågor. Följden, som jag ser det, är att upphandlingar ofta blivit ett ”spel” som varken leder till att kunden landar med rätt partner eller får bästa möjliga leverans – inte minst när det gäller hållbarhet. Många upphandlingsofferter har också haft ”luckor” som gjort det möjligt för leverantörer att sätta konkurrensen ur spel genom exempelvis det uppmärksammade (och hårt kritiserade) fenomenet ”enkronaskonsulter”.

Om den nya lagen går igenom enligt det liggande förslaget blir det enklare att upphandla och att täta den typen av luckor, samtidigt som det blir lättare för upphandlaren att agera snabbt på förändringar i behov eller teknikutveckling. Det blir även lättare att ta in fler partners under resans gång för att säkerställa att investeringen gör största möjliga nytta.

Det blir kanske inte enklare för oss som leverantör att arbeta utifrån ännu ett nytt regelverk, men det håller oss och alla andra på marknaden fokuserade på rätt saker.

Det är också hållbarhet.

Charlotta Pelagalli, Fujitsu Sverige