Fujitsus outsourcing och infrastrukturtjänster placeras högt i Gartner-ranking

Fujitsus outsourcing och infrastrukturtjänster placeras högt i Gartner-ranking

19 november 2014 – Fujitsu placeras återigen som marknadsledare av Gartner inom Data Center Outsourcing (DCO) och Infrastructure Utility Services (IUS) i den nypublicerade Magic Quadrant-rapporten för Asien och Stillahavsregionen1.

I juli 2014 utnämndes Fujitsu som marknadsledare i Magic Quadrant-rapporten för outsourcingtjänster i Europa2 och som en visionär inom DCO och IUS i Nordamerika3. Detta är en av grundeerna till den tillit företag har till Fujitsus förmåga att leverera dessa tjänster globalt, och vara ett stöd i arbetet med att förändra datacenter för att bättre leva upp till dagens affärskrav.

Gartner utvärderar leverantörer av DCO och IUS, något som ofta möjliggörs av tjänster för infrastrukturhantering på distans och i allt större utsträckning omfattar molninfrastruktur. I sin utvärdering inkluderar Gartner molnbaserade IaaS- och PaaS-erbjudanden som är del av tjänsteutbudet för IUS och managerade datacentertjänster.

När molnet i allt större utsträckning utgör en standard i IT-lösningar strävar företag efter att identifiera nya sätt att utnyttja molntjänster för att förstarka sin verksamhet ocjh dra nytta av nyckelteknologier som big data, mobilitet och sociala affärsnätverk, med molnet som huvudsaklig plattform. Fujitsu har funnit att kunderna söker en betrodd partner för att hjälpa dem uppnå dessa mål och möta det framväxande behovet av att hantera en hybrid IT-miljö stabilt och kostnadseffektivt.

Pris och tillgänglighet
Fujitsus moln- och datacenterlösningar är tillgängliga globalt.

Fotnoter
1 Gartner, Inc. “Magic Quadrant for Data Center Outsourcing and Infrastructure Utility Services, Asia/Pacific” by Arup Roy, Fred Ng, DD Mishra, published November 10, 2014. Gartner does not endorse any vendor, product or service depicted in its research publications, and does not advise technology users to select only those vendors with the highest ratings or other designation. Gartner research publications consist of the opinions of Gartner's research organization and should not be construed as statements of fact. Gartner disclaims all warranties, expressed or implied, with respect to this research, including any warranties of merchantability or fitness for a particular purpose.

2 Gartner, Inc. “Magic Quadrant for End-User Outsourcing Services, Europe” by Gianluca Tramacere, Claudio Da Rold, Federica Troni, Eric Goodness, published July 15, 2014.

3 Gartner, Inc. “Magic Quadrant for Data Center Outsourcing and Infrastructure Utility Services, North America” by William Maurer, David Edward Ackerman, Bryan Britz, published July 31, 2014.

Bakgrund: Fujitsu Infastructure Solutions and Services
Fujitsu erbjuder sina kunder hela spektrat av lösningar och tjänster för IT-infrastruktur, som gör det möjligt att stärka affären med kraften av molnet, integrerade system och tjänster i världsklass. Som den fjärde största IT-tjänsteleverantören i världen har Fujitsu mer än 30 års erfarenhet på området vilket backas upp av teknisk expertis, ett globalt nätverk av leveranscenter och fler än 150 datacenter världen över, där 25 fokuserar på molntjänster för att erbjuda företagskunder de snabba, pålitliga och säkra datacentertjänster de behöver.

Björn Landerberg, Head of Marketing and Communication, Fujitsu Sverige
tel. 0739-733 603
e-mail: bjorn.landerberg@se.fujitsu.com

Fujitsu i Sverige är en ledande leverantör av tjänster, lösningar och produkter inom IT och kommunikation. Fujitsu erbjuder outsourcing, konsulttjänster samt en heltäckande portfölj av IT-lösningar, såväl i Sverige och Norden som globalt. Svenska Fujitsu har närmare 1 000 anställda och kontor över hela landet. Kunder finns inom såväl den privata som offentliga sektorn; bland annat inom bank och finans, detaljhandel, industri, telekom samt centrala myndigheter. Fujitsu Sverige är en del av Fujitsu-gruppen, ett av världens största IT-företag med cirka 162 000 anställda globalt i över 100 länder och med huvudkontor i Tokyo, Japan. Fujitsu Limited (TSE:6702) rapporterade en konsoliderad intäkt på 4,8 biljoner yen (46 miljarder USD) för räkenskapsåret som avslutades den 31 mars 2014. Fujitsu prioriterar miljöarbetet – ett exempel är datorer certifierade för den Nordiska Svanen samt EnergyStar-anpassade servrar. För mer information vänligen besök: http://se.fujitsu.com