Axfood och Fujitsu i förnyat långsiktigt samarbete

Axfood och Fujitsu i förnyat långsiktigt samarbete

Stockholm, 3 mars 2015 - Axfood och Fujitsu har ingått ett långsiktigt samarbetsavtal som innebär att Fujitsu fortsätter att leverera och vidareutveckla ett brett spektrum av tjänster för support, underhåll och utveckling av butiksdatalösningar baserat på Fujitsus Lean-baserade koncept Sense and Respond. I och med det nya avtalet fortsätter Fujitsu att vara en av Axfoods största leverantörer inom IT-tjänster och lösningar.

– Vi har haft ett bra samarbete med Fujitsu under ett antal år och ser fram emot att ytterligare vidareutveckla vårt engagemang. Fujitsu fortsätter i och med det nya avtalet att vara en av våra största IT-tjänsteleverantörer, säger Jan Lindmark, CIO på Axfood.

Totalt omfattar avtalet i dagsläget drygt 440 butiker inom kedjorna Hemköp, Willys, Willys Hemma och associerade kedjor som Tempo och Handlar´n . Det nya avtalet omfattar bland annat att Fujitsu ansvarar för tjänster som teknisk support, problemhantering, fältservice, konfigurations- och prepareringstjänster samt ledning och koordinering av större projekt.

– Vi är mycket glada över att Axfood valt Fujitsu som fortsatt leverantör av infrastrukturtjänster för sina butiker. Det förnyade avtalet visar att Fujitsu upprätthåller sin position som en ledande leverantör av tjänster och lösningar för dagligvarubranschen och detaljhandeln. I och med det nya avtalet kommer Axfood och Fujitsu att ytterligare fördjupa samarbetet kring proaktiva servicelösningar i syfte att maximera tillgängligheten på kassasystem och övrig IT-infrastruktur i butik och på så sätt skapa de tekniska förutsättningarna för maximal försäljning i butik, säger Lennart Mobäck, Retail Services & Solutions på Fujitsu Sverige.

Ett exempel på större projekt i närtid är att Fujitsu kommer att hjälpa Axfood att implementera en helt ny kassasystemplattform under 2015. Axfoods och Fujitsus samarbete omfattar också självbetjäningssystem, butiksinfrastruktur, licenshantering, software asset management samt återvinning av butiksdatautrustning i linje med båda företagens fokus på klimat, miljö och hållbar utveckling.

Läs Fujitsus blogg: http://blog.ts.fujitsu.com
Följ Fujitsu på Twitter: http://www.twitter.com/Fujitsu_TS
Följ oss på LinkedIn: http://www.linkedin.com/company/fujitsu-sweden
Följ oss på Facebook: http://www.facebook.com/FujitsuSverige