Fujitsu förnyar IT-miljön hos Folksam

Fujitsu förnyar IT-miljön hos Folksam

-  Fujitsu har slutit ett avtal med Folksam med dotterbolag som innebär att Fujitsu tar över ansvaret för Folksams IT-arbetsmiljö. Avtalet löper på tre år med möjlighet till förlängning från Folksams sida.

2 juli 2014 – Fujitsu och Folksam med dotterbolag offentliggör att företagen slutit ett avtal där Fujitsu övertar ansvaret för Folksams IT-arbetsplatsmiljö med målsättningen att ge Folksams anställda möjlighet att arbeta mer effektivt på kontoret, i hemmet och på resande fot.

Avtalet löper till en början över tre år där Folksam har möjlighet att förlänga avtalet med ytterligare 1+1 år.

Folksamgruppen grundades 1908 och är ett av Skandinaviens största försäkringsbolag med 3 600 medarbetare och omkring fyra miljoner kunder.

Avtalet innebär att Fujitsu kommer att ta övergripande ansvar för IT-arbetsmiljön inom Folksam, vilket omfattar bland annat underhåll och uppgradering av hårdvara, mobil- och desktoptjänster, print som tjänst, på platsen-support och servicedesk, projekthantering, drift av kontorsnätverk och asset management.

Som en del av avtalet övertar Fujitsu även ägandet av Folksams befintliga hårdvara och ansvarar för att gradvis byta ut denna mot Fujitsuprodukter, bland annat arbetsstationer inom produktfamiljen ESPRIMO, bärbara datorer i LIFEBOOK- och CELSIUS-familjerna och tunna klienter av märket FUTRO. Avtalet omfattar ansvar för 3 800 fysiska arbetsplatser på 30 olika kontor och 1 800 mobilklienter.

”Genom avtalet med Fujitsu vässar vi Folksam för framtiden genom att modernisera IT-arbetsplatsen för att möjliggöra en ändamålsenlig och flexibel arbetsplats”, säger Gunnar Fröderberg, CIO  på Folksam.

“Vi är mycket nöjda att ha slutit detta avtal med Folksam. Under hela upphandlingsprocessen har vi känt att vi har mycket gemensamt i vår syn på hur man optimerar IT-arbetsmiljön genom industrialiserad IT med en hög grad av standardisering. Vi ser också Folksams goda rykte inom CSR-frågor som en inspirerande del av samarbetet. Vi delar dessa värderingar genom vår egen filosofi om Human Centric Intelligent Society, och genom våra produkter och tjänster. Vi ser fram emot att arbeta nära Folksam och leverera högkvalitativa tjänster som stödjer de kommande årens höga affärsmål och hållbarhetsmål”, säger Conway Kosi, verkställande direktör för Fujitsu i Norden.

Björn Landerberg, Head of Marketing and Communication, Fujitsu Sverige
tel. 0739-733 603
e-mail: bjorn.landerberg@se.fujitsu.com

Michael Bäckman, Country Sales Director, Fujitsu Sverige