Fujitsu levererar strategisk projekthantering som tjänst till Västra Götalandsregionen

Stockholm, 22 april 2014 – Västra Götalandsregionen (VGR) och Fujitsu Sverige i Göteborg har slutit ett avtal om projekthantering som tjänst inom avtalsområdet Ledning och Styrning. Som del av avtalet kommer Fujitsu att tillsätta en portföljansvarig för området och bemanna projektledare för VGR IT:s räkning för de projekt som VGR IT väljer att lägga i portföljen.

Avtalet utgör ett tillägg till det befintliga ramavtal för IT-konsultstjänster som slöts mellan VGR och Fujitsu 2011 och är resultatet av en upphandling.

VGR IT genomförde upphandlingen med målet att effektivisera sin konsulthantering, då regionen är inne i en intensiv fas med många pågående och planerande IT-projekt och att inte alla projekt kan bemannas med interna projektledare. Det ställer höga krav på effektiv tillsättning och utbildning av projektledare och på koordinering och arbetsledning av projektarbetet.

Fujitsu kommer att ha övergripande ansvar för de projekt som VGR IT väljer att lägga i portföljen samt att hålla samman av projektledarnas leveranser, utbildning av och information till projektledarna. I avtalet ingår även löpande erfarenhetshantering och processtöd, till exempel förslag på utveckling av arbetssätt och befintliga processer och rutiner inom VGR IT.

Uppdraget påbörjades i mars 2014 och löper till den 30 april 2015 med möjlighet till förlängning i 12 månader. Fujitsu har varit leverantör till VGR sedan 2006 där det senaste ramavtalet slöts 2011.

”Det känns väldigt positivt att VGR väljer att fördjupa sitt långvariga samarbete med Fujitsu. Det är ett kvitto på den kunskap och erfarenhet vi har inom projekthantering och att vi förstår de utmaningar och möjligheter som regionen står inför i och med den ökande digitaliseringen av vårdresurser”, säger Peter Svedborg, kundansvarig säljare på Fujitsu.

Kontaktpersoner:
Björn Landerberg, Head of Marketing and Communication
tel. 0739-733 603
e-mail: bjorn.landerberg@se.fujitsu.com

Peter Svedborg, Account Manager
tel. 0768-306 800
e-mail: peter.svedborg@se.fujitsu.com

Fujitsu i Sverige är en ledande leverantör av tjänster, lösningar och produkter inom IT och kommunikation.  Fujitsu erbjuder outsourcing, konsulttjänster samt en heltäckande portfölj av IT-lösningar, såväl i Sverige och Norden som globalt. Svenska Fujitsu har 1 100 anställda och kontor över hela landet. Kunder finns inom såväl den privata som offentliga sektorn; bland annat inom bank och finans, detaljhandel, industri, telekom samt centrala myndigheter. Fujitsu Sverige är en del av Fujitsu-gruppen, ett av världens största IT-företag med drygt 170 000 anställda globalt i över 100 länder och med huvudkontor i Tokyo, Japan. Fujitsu Limited (TSE:6702) rapporterade en konsoliderad intäkt på 4,4 biljoner yen (47 miljarder USD) för räkenskapsåret som avslutades den 31 mars 2013. Fujitsu prioriterar miljöarbetet – ett exempel är datorer certifierade för den Nordiska Svanen samt EnergyStar-anpassade servrar. För mer information vänligen besök: http://se.fujitsu.com