Fujitsu och Husqvarna tecknar avtal om IT-drift

Fujitsu har fått uppdraget att ta hand om Husqvarnas IT-drift i ett antal länder, bland andra Sverige, Storbritannien, USA och Tyskland. Fujitsus förmåga att kunna hålla samman och effektivt kontrollera en världsomspännande IT-verksamhet var avgörande för avtalet.

Fujitsu, en av de största IT-aktörerna på den nordiska marknaden, har tecknat ett avtal med Husqvarna, världens största tillverkare av utomhusprodukter som motorsågar, trimmare, gräsklippare och trädgårdstraktorer.

Avtalet gäller IT-drift i fler än 100 länder och gör det möjligt för Husqvarna att övervaka, kontrollera och styra sin IT från Sverige. Förutom att hantera Husqvarnas IT-drift, kommer Fujitsu att ta över applikationsutveckling och underhåll såväl som andra IT-tjänster i Ulm, Tyskland.

”Vår erfarenhet är att allt fler företag efterfrågar en enda central IT-leverantör för att slippa en alltför fragmenterad IT-infrastruktur. I Husqvarnas fall har vi tagit stor hänsyn till flexibiliteten då det ska vara enkelt för Husqvarna att integrera nya IT-system i deras befintliga IT-system” säger Bengt Engström, CEO Fujitsu Nordic.

”Att ännu ett globalt företag i Sverige väljer Fujitsu befäster vår position som en av Sveriges främsta aktörer inom IT-outsourcing både i Sverige och internationellt", säger Petri Imberg, CEO Fujitsu Sverige.

Sedan tidigare arbetar Fujitsu med liknande uppdrag hos bland annat Electrolux, Volvo Cars, Norsk Hydro och Swedbank.

Avtalet med Husqvarna börjar gälla första kvartalet 2011.

För mer information, var vänlig kontakta:

Fujitsu
Bengt Engström, CEO Fujitsu Nordic
E-post: bengt.engstrom@se.fujitsu.com

Petri Imberg, CEO Fujitsu Sverige
Mobil: +46 707 93 70 80
E-post: petri.imberg@se.fujitsu.com

Björn Landerberg, Head of Marketing & Communications
Mobil: +46 739 733 603
E-post: bjorn.landerberg@se.fujitsu.com

Fujitsu i Norden är en ledande leverantör av tjänster, lösningar och produkter inom IT och kommunikation. Fujitsu erbjuder outsourcing, konsulttjänster samt en heltäckande portfölj av IT-lösningar, såväl i Norden som globalt. Kunder finns inom såväl den privata som offentliga sektorn; bland annat inom bank och finans, detaljhandel, industri, telekom samt centrala myndigheter. Fujitsu i Norden är en del av Fujitsu-gruppen, ett av världens största IT-företag med drygt 170 000 anställda globalt i 70 länder och huvudkontor i Tokyo, Japan. Bolaget rapporterade en konsoliderad intäkt på 4,6 biljoner yen (50 miljarder USD) för räkenskapsåret som avslutades den 31 mars 2010. Fujitsu är i dag ledande inom Lean IT i Sverige, framför allt för ServiceDesks. Fujitsu prioriterar miljöarbetet – ett exempel är datorer certifierade för den Nordiska Svanen samt EnergyStar-anpassade servrar.