Fujitsu Siemens levererar katastrofsäker server- och lagringsmiljö till Forsmark

Fujitsu Siemens Computers har fått i uppdrag att byta server- och lagringsplattform hos en av landets största elproducenter, Forsmark Kraftgrupp AB. Uppdraget omfattar en helt ny infrastruktur för företagets kontors- och databasmiljö och en lagringslösning där all information speglas mellan två datahallar. - Om en hall slås ut kan våra användare fortsätta att arbeta som om ingenting har hänt, säger Pål Peterson, IT-chef hos Forsmark Kraftgrupp AB med cirka 800 anställda, och berättar att man räknar med att kunna räkna hem investeringen på mindre än tre år. - Sedan har vi den själsliga besparing det innebär att inte längre behöva oroa oss för störningar vid en datorhall. Fujitsu Siemens tog hem affären i hård konkurrens med flera andra ledande leverantörer av verksamhetskritisk IT. Utslagsgivande var lösningens funktionalitet i kombination med pris och engagemang. Fujitsu Siemens levererar hård- och mjukvara och ansvarar dessutom för såväl installation som bistånd till projektledning. Det rör sig om en flexibel och säker plattform med traditionella servrar i kluster och så kallade bladservrar. Den bygger på både två- och treskiktsarkitektur. Servrarna är Intelbaserade vilket bland annat gör det möjligt att vid behov byta operativsystem. Lagringslösningen är helt redundant och bygger på produkter från Network Appliance. Den hanterar lagring för såväl Windows- som Linuxbaserade system via CIFS och NFS, men kommer även att användas för lagring via iSCSI och Fibre Channel.. Den första delen av den nya plattformen driftsätts i februari. För ytterligare information, kontakta: Anders Stinger, affärsutvecklare hos Fujitsu Siemens Computers, 073-978 8218 Johan Magnusson, systemingenjör hos Fujitsu Siemens Computers, 073-978 8315 Bilder: http://www.fsc-mediaserver.com/ms/go.cfm?itemid=6602&jumpfactor=6 Om Fujitsu Siemens Computers Fujitsu Siemens Computers är Europas ledande IT-företag med fokus på nästa generations mobila och verksamhetskritiska produkter, tjänster och lösningar. Företagets breda produktportfölj innehåller allt från handdatorer till ledande infrastruktur-lösningar för mycket stora verksamheter. Företaget har en stark närvaro på alla nyckelmarknader i Europa, Mellanöstern och Afrika. Med ägarnas Fujitsu Limited och Siemens AG samlade styrka, innovativa kraft och globala räckvidd i ryggen, kan Fujitsu Siemens möta behoven hos såväl internationella koncerner som små och medelstora verksamheter och privatpersoner. Företagets Sverigekontor finns i Upplands Väsby utanför Stockholm och den indirekta säljmodellen är vår ledstjärna. Fujitsu Siemens är vidare godkänt av Statskontoret som leverantör av stationära och bärbara datorer samt servrar. Det finns mer information på www.fujitsu-siemens.se