Fujitsu skapar biometrisk venscanner med flerstegsautentisering för det hyper-uppkopplade samhället

Fakta i korthet:

• Presentation av FUJITSU PalmSecure ID Match – med flerstegsautentisering av identitet via kort och pinkod kombinerat med individens unika venmönster i handflatan för maximal säkerhet.
  • Företag kan enkelt utveckla sina egna applikationer som är integrerade med enheten.
  • FUJITSU PalmSecure truedentity är en nyutvecklad mjukvara som fungerar med alla PalmSecure-sensorer för att säkerställa maximal säkerhet och identitetshantering vid dataöverföring.

18 november 2014 – Fujitsu lanserar idag den senaste i en lång rad av ”human centric innovations” baserad på företagets banbrytande biometriska autentiseringsteknlogi som använder det unika mönstret i människans handflata för att bekräfta identitet. Den nya produkten, FUJITSU PalmSecure ID Match, erbjuder skydd för tillgång, för data och för betalningsinformation, och kommer att finnas tillgänglig i Europa från början av 2015. I enlighet med de senaste EU-direktiven hanterar ID Match ett brett utbud av säkerhetsutmaningar inom branscher med höga säkerhetskrav, exempelvis bank och finans, detaljhandel och offentlig verksamhet.

I dagens uppkopplade värld är ”human centric” informations- och kommunikationsteknologi nyckeln till oöverträffade möjligheter för företag och myndigheter att skapa tjänsterna som kunder och andra intressenter efterfrågar – men bara under förutsättning att integriteten är skyddad och data hanteras säkert. Med PalmSecure är Fujitsu den perfekta utvecklingspartnern för att bistå kundens affärsidé med expertis inom autentiserinsteknologi och lösningssupport; till exempel för att anpassa den flexibla ID Match – till en både säker och lättanvänd metod för att verifiera identitet.

Människor världen över blir allt mer öppna för nya sätt att interagera med den digitaliserade omvärlden, för att handla, ha kontakt med myndigheter och hantera sin privatekonomi. Nya affärsprocesser växer fram där traditionella avgränsningar inom och mellan organisationer förlorar i betydelse och samverkan över gränserna mellan länder och affärsområden blir enklare. Men i denna nya världsordning blir säkerhet ännu viktigare än tidigare – för att möjliggöra nära samverkan och innovation var man än befinner sig, samtidigt som kontrollen över data bibehålls.

FUJITSU PalmSecure ID Match ger en maximal nivå av säkerhet genom att erbjuda flerstegsidentifikation I en kombination av handflateavtryck och SmartCard med pinkod. Produkten består av en PalmSecure-sensor, en pekskärm och en hårdvaruenhet med senaste generationens ARM processorteknologi, och en kortläsare. Med hjälp av Fujitsus utvecklingskit för mjukvara kan partners och kunder enkelt integrera lösningen i deras applikationer för företagskommunikation, som till exempel tillgångskontroll, närvaro eller byten av lösenord i verksamhetskritiska applikationer.

En av de ID Match-tjänster som Fujitsu levererar under 2015 är FUJITSU PalmSecure truedentity, en klient/server-licensbaserad säkerhetsmjukvara som drar full nytta av PalmSecure-tekniken för användarautentisering, identitetshantering och skyddade kanaler för dataöverföring. PalmSecure truedentity använder samma teknik som just nu genomförs inom ramen för Tysklands utveckling av elektroniska ID-kort, som svarar mot strikta krav på dataskydd. Det skyddar känsliga företagsdata från obehörig tillgång med protokoll och mekanismer som skapar ett kraftfullt skydd mot kända attackscenarion och följer internationella standarder.

“PalmSecure är ett av de bästa exemplen på Fujitsus strategi kring ”Human Centric Innovation”, en produkt där väde skapas tillsammans med kunder i syfte att koppla samman människor, information och infrastruktur.

FUJITSU PalmSecure ID Match erbjuder pålitlig och lättanvänd flerstegsidentifiering för ett brett utbud av applikationer, och gör det möjligt för verksamheter I alla storlekar att erbjuda säker systemtillgång, säkra data och säkra transaktioner, medan mjukvaran FUJITSU PalmSecure truedentity utvidgar skyddet till att omfatta även överföring av data”, säger Thomas Bangs, globalt affärsområdesansvarig för säkerhetslösningar vid Fujitsu.

Pris och tillgänglighet

FUJITSU PalmSecure ID Match med tillhörande SDK kommer att säljas globalt, med start i Europa, från 2015 medan FUJITSU PalmSecure truedentity kommer att finnas tillgänglig världen över i början av året. Båda kan köpas enskilt, direkt från Fujitsu.

- Mer om Fujitsu PalmSecure: http://www.fujitsu.com/global/solutions/business-technology/security/palmsecure/

- Utdrag ur Fujitsu Technology and Services Vision http://www.fujitsu.com/global/vision/

- Läs Fujitsus blogg: http://blog.ts.fujitsu.com

- Följ Fujitsu på Twitter: http://www.twitter.com/Fujitsu_TS