Fujitsus drifttjänster för detaljhandel till 7-Eleven och Pressbyrån

Fujitsus drifttjänster för detaljhandel till 7-Eleven och Pressbyrån

-  Fujitsu har slutit ett avtal med Reitan Convenience Sweden AB gällande IT-tjänster till gruppens samtliga svenska butiker inom kedjorna 7-Eleven, Pressbyrån och Shell/7-Eleven. Totalt omfattas 506 butiker. Avtalet löper till en början på tre år.

26 augusti 2014 – Fujitsu och Reitan Convenience Sweden AB har slutit ett avtal som innebär att Fujitsu tar över ansvaret som helhetsleverantör av drifttjänster för butiks-IT till koncernens samtliga butiker i Sverige, inklusive franchisebutiker. I Sverige äger Reitan butikskedjorna 7-Eleven och Pressbyrån samt Shells 7-Eleven-butiker. Totalt berörs 506 butiker vid tiden för avtalets undertecknande. Avtalet löper till en början på tre år.

Enligt avtalet ska Fujitsu förse 7-Eleven och Pressbyrån med service desk i första, andra och tredje linjen, servicetekniker på fältet, drift och hantering av kassasystemens centrala och lokala applikationer, övervakning och kvalitetssäkring av dataöverföring, SPOC-tjänster och koordinerings-och installationstjänster vid öppning, flytt eller stängning av butiker.

På längre sikt ska Fujitsu aktivt understödja och bidra till att uppnå Reitans målsättning att flytta sin butiks-IT till en tjänstebaserad plattform. Ett 60-tal personer från Fujitsu och partners kommer att arbeta med service och applikationshantering.

”Pressbyrån är det svenska originalet som grundades redan i början av 1900-talet och som idag står för modern skandinavisk servicehandel. 7-Eleven drivs som franchisekedja med affärsstrategin att erbjuda hög tillgänglighet, god kvalitet och personlig servicekänsla. Med koppling både till vår historik samt till våra ledord känns det fantastiskt roligt och inspirerande att vi slutit ett avtal med Fujitsu där vi redan i oktober kommer kunna erbjuda en Service Desk-leverans som är helt baserad i Sverige och som kommer att finnas tillgänglig dygnet runt, året runt”, säger Gustav Almqvist, IT-Chef Reitan Convenience Sweden AB. ”Avtalet med Fujitsu är en viktig pusselbit i vårt långsiktiga arbete att stegvis höja kvaliteten och IT-leveransen till butik. Vi har i över ett års tid arbetat med förstudie och efterföljande upphandling med målet att hitta en helhetsleverantör som har en Service Desk-tjänst i Sverige. Därför känns det helt rätt att välja Fujitsu som har ett starkt svenskt retailfokus med en IT-leverans som är helt baserad i Sverige. Vi får en nära relation mellan butik, våra köpmän och Fujitsus Service Desk och driftpersonal. Vi får aldrig glömma bort att allt börjar och slutar i butiken.”

“Avtalet med Reitan Convenience är mycket positivt för oss och ett kvitto på att vi är marknadsledande och i teknisk framkant för IT-lösningar inom detaljhandelssektorn. Butiks-IT är ett viktigt fokusområde i vår tjänsteportfölj och ett område där utvecklingen går snabbt och ny teknologi möjliggör vinster i effektivitet, som alla parter tjänar på. Det leder till mer tid för butikspersonal att ägna sig åt kunden och frigör ekonomiska resurser till andra förbättringar. Vi ser fram mot att arbeta med Reitan för att bidra till en ännu mer positiv upplevelse för kunden”, säger Conway Kosi, Head Of Nordics, Fujitsu.

Björn Landerberg, Head of Marketing and Communication, Fujitsu Sverige
tel. 0739-733 603
e-mail: bjorn.landerberg@se.fujitsu.com

Michael Bäckman, Country Sales Director, Fujitsu Sverige