Nästa generations svenska spelunder skapas på Fujitsu-plattformen

Nästa generations svenska spelunder skapas på Fujitsu-plattformen

13 november 2014 - Fujitsus CELSIUS arbetsstationer är den hårdvara på vilken nästa generations spelutvecklare lär sig framkantstekniken och lägger grunden till nästa fas i det svenska spelundret. Det är resultatet av ett långtgående samarbete mellan Fujitsu och yrkeshögskolan PlaygroundSquad i Falun.

PlaygroundSquad grundades år 2000 och är en eftergymnasial kvalificerad yrkesutbildning med säte i Falun. Utbildningen sker i nära samarbete med spelbranschen och utifrån antagningsprov, och omfattar designers, programmerare och 3D-artister. Utbildningen är baserad kring att studenterna samarbetar kring projekt, och flera spel som skapats som del av utbildningen har lanserats kommersiellt. En majoritet av studenterna har även säkrat arbete inom den svenska spelbranschen redan vid examen.

PlaygroundSquads utbildning bedrivs på Fujitsus CELSIUS M arbetsstationer i 700-serien, både i Falun och vid den utbildning PlaygroundSquad nyligen startat upp i Manchester i Storbritannien efter samma modell.

- En av fördelarna med Fujitsu CELSIUS är att vi kan använda dem med dataspelsgrafikkort och därmed optimera hårdvaran för utbildningen, utan att förlora garantin. Det här är möjligt genom att vi jobbar så nära Fujitsu, de har till och med kontor i samma fastighet som skolan. Det gör det också möjligt för oss att snabbt och enkelt avropa och skeppa hårdvara till utbildningen i Storbritannien, berättar Magnus Björkman, vd för PlaygroundSquad.

- Andra fördelar är att CELSIUS-datorerna ger mycket prestanda för pengarna och att de är väldigt tystgående, det är en nödvändighet när 30 personer delar en öppen kontorsmiljö i studion och ska utföra kreativt arbete. Tack vare närheten till Fujitsu kan vi också ha löpande och informella diskussioner om hur vi kan förbättra andra delar av IT-infrastrukturen, och utbyta tips och tricks.

Utöver spelutvecklingen arbetar PlaygroundSquad också med 3D-simuleringar för industrin genom så kallad Gameification. Exempelvis har man inför skid-VM 2015 i Falun gjort en simulator till Dala Sports Academy, där det redan nu går att testköra VM-banorna virtuellt, på ett stort rullband.

- Eftersom vi utgår från ett speltänk när vi gör våra simuleringar och fokuserar på upplevelsen snarare än att varje detalj måste vara hundra procent matematiskt exakt, så klarar vi av även den typen av uppdrag med samma hårdvara, säger Magnus Björkman.

- Vi är väldigt glada att få det här kvittot på att Fujitsu CELSIUS är det bästa valet för en utbildning som kräver högsta möjliga standard i form av prestanda och arbetsmiljö, och stolta över att bidra till en liten bit av den svenska spelbranschens fortsatta framgång, säger Mats Hedfors, kundansvarig säljare på Fujitsu.

Susanne Carlsson, marknadschef, Fujitsu Sverige
tel. 08-793 70 34
e-mail: susanne.carlsson@se.fujitsu.com

Mats Hedfors, regional försäljningsansvarig, produkt, Fujitsu Sverige