Uppladdningen inför en lång längdsäsong börjar nu

På trettondagen den 5 januari går Bruksvallarna Nordic Ski Marathon av stapeln för fjärde året i rad. Klassiska skidstadion i Bruksvallarna är starten för loppet som går i den fjällnära dalgången Bruksvallarna Ramundberget.

Fjolårets segrare i herrklassen 42 km, norrmannen Pål Åge Joten, Team Synnefjell, står åter på startlinjen och kommer att få tampas med hemmasonen Konrad Mattsson Myhr, Åsarna IK. Konrad som i somras vann Ramundberget Trail, går in för att ta en dubbel i dalgångens sommar och vinterarrangemang. Lina Korsgren, Team Ramudden, har vi på damsidan i klassen 42 km. Lina körde Bruksvallsloppet i november och kommer nu tillbaka till Bruksvallarna för långloppstävling.

– Vi ser fram emot att skicka iväg deltagarna på årets upplaga av Bruksvallarna Nordic Ski Marathon. Där anmälningstakten tyder på ett större startfält än tidigare år. Vi ser en trend att fler och fler väljer att ta beslut närmare tävlingsdagen vilket gör att vi håller anmälan öppen ända fram till start, säger Sandra Landén, Bruksvallarna Ramundberget Fjäll AB. Som tillsammans med Funäsdalens IF arrangerar detta långlopp.

Samtidigt som starten på långloppet går så har barnen möjlighet att köra Ski Cross Marathon, en lekfylld aktivitet på längdskidor på skidstadion med priser till alla deltagare.

Loppet är seedningsgrundande till Vasaloppet och Tjejvasan.

För mer information om banan, bansträckning samt anmälan hittar ni på www.nordicskimarathon.se

Sandra Landén
sandra@bruksvallarna.se
www.bruksvallarna.se

• Dalarna

Funäsfjällen erbjuder Skandinaviens största skidområde. Här finns sex alpina skidområden 300 kilometer längdspår, 610 kilometer skoterleder och nio fjällbyar. Sommartid finns 423 km cykelled, 30 guldturer för vandring samt 200 fjällsjöar och 300 km strömmande vatten på ett och samma fiskekort.