Funka för livet – utvidgas med tre nya mässor

Funka för livet är mässan och mötesplatsen för personer med funktionsnedsättning och närstående. Här samlas också yrkeskåren för att dela kunskaper och prata om framtidens produkter och tjänster för ett enklare vardagsliv.

Funka för livet är ett initiativ från Växjö och har arrangerats två gånger tidigare, 2012 och 2014. Båda gångerna i Växjö.

Intresset har nu gjort att mässan utvidgas med ytterligare två platser i södra Sverige, Karlskrona och Halmstad med genomförande under hösten 2015.
– Växjö blir åter värd för arrangemanget våren 2016, berättar Håkan Gröön, projektledare för Funka för livet.

Som arrangör ser vi optimistiskt på satsningen i och med de tidigare framgångsrika mässorna. Vår målsättning är att göra ett besök på en branschmässa av denna sort mer tillgängligt i närområdet i respektive region istället för att behöva ta sig till exempelvis Göteborg eller Stockholm, fortsätter Håkan.

Om Funka för livet

Inriktningen på mässorna är att framhålla produkter och tjänster som har till syfte att underlätta vardagen för personer med funktionsnedsättningar och deras närstående samt att inspirera yrkesverksamma i branschen.

Den senaste mässan lockade cirka 75 utställare och 1500 besökare. Beslutet att expandera gör att mässan kan nå en bredare målgrupp i södra Sverige och förstärka Funka för livet som begrepp.

Utöver ett brett utställarutbud utlovas inspirerande föredragshållare, uppvisningar och möjlighet att träffa kunnigt branschfolk. Mässentrén är gratis för besökaren.

I början av december inleds arbetet för att knyta samarbetspartners och utställare till mässorna. Klart är dock redan att företaget Humana, branschledande inom personlig assistans, blir huvudpartner vid de tre mässorna.

– Det här är en viktig mötesplats för alla med funktionsnedsättning och stämmer väl överens med vår vision ”alla har rätt till ett bra liv”. En ny upptäckt av ett stöd eller hjälpmedel kan innebära ökad livskvalitet för många. Det vill vi bidra till, säger Eywind Zaar Den Dulk, informatör på Humana.

Funka för livet arrangeras på Arena Karlskrona, Karlskrona (14-15 september 2015) och Halmstad Arena, Halmstad (19-20 oktober 2015). I Växjö arrangeras mässan vartannat år och äger rum 20-21 april 2016 i Tipshallen.