Gå direkt till innehåll
Prinsessan Sofia, årets prisutdelare i Funkisfestivalen.      Foto: Linda Broström
Prinsessan Sofia, årets prisutdelare i Funkisfestivalen. Foto: Linda Broström

Prinsessan Sofia prisutdelare på Funkisfestivalen

H.K.H. Prinsessan Sofia är årets prisutdelare i Funkisfestivalens riksfinal den 29 augusti. I finalen på Stockholm Waterfront tävlar tolv bidrag med artister från lika många orter i landet.

Finalen i den årliga tävlingen Funkisfestivalen hålls på Stockholm Waterfront den 29 augusti. Tävlingen är öppen för personer över 15 år med intellektuell och/eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning inom LSS och har arrangerats sedan 2011.

Prinsessan Sofia har länge intresserat sig för frågor rörande barns och ungas livsvillkor. Detta engagemang kommer också till uttryck i Prinsparets stiftelses arbete där Prinsessan har en aktiv roll. Prinsessan har med tiden även fördjupat sitt intresse för vård- och omsorgsfrågor.

–Vi i Föreningen Funkisglädje som arrangerar Funkisfestivalen är mycket glada och stolta över att Prinsessan vill stå på vår scen och dela ut priset till vinnaren. Det är så viktigt att den här målgruppen syns och hörs i kulturlivet, säger Björn Kamsvåg, ordförande i föreningen.

Alla artister framför, som vanligt i Funkisfestivalen, sina bidrag live till den rutinerade Funkisorkestern, till musikarrangemang skrivna av kapellmästare Per-Ove "Knappen" Stålknapp.

Publikröster och jury
Vinnaren kommer att utses genom att publikens röster viktas mot en jurys bedömning. Publiken och juryn har lika många röster totalt. Juryns arbete är svårt då det gäller att se och höra annat än den som sjunger renast. Juryn går efter flera olika kriterier, bland annat scennärvaro, utstrålning, låtval och kontakt med publiken.

Redan klara för årets jury är: Kristina Henschen, generalsekreterare Radiohjälpen och Rennie Mirro, musikalartist samt Riro, själv artist i 2021 års upplaga.

Bonusöverraskning till de artister som inte gick till final
Förutom de tolv artister som gick vidare till final från de två semifinalerna, får även de som kom tvåa i semifinalen chansen att allihop stå på scenen på Stockholm Waterfront i augusti, för att uppträda med ett specialskrivet nummer. Alla är vinnare i Funkisfestivalen. Att få stå på en stor scen och uppträda med en stor orkester för en jublande publik är en stor grej för alla.

–Det här är en varm och härlig tävling, med många vinnare. Målet är att så många som möjligt ska få uppträda på en stor scen, säger Ann Epstein verksamhetsledare för Funkisfestivalen.

Rutinerade konferencierer på plats
Vid förra årets final var Karl Dyall och Tess Wappsell som konferencierer, de enda som stod live på scenen, eftersom Funkisfestivalen genomfördes helt digitalt på grund av pandemin. I år får de chansen att leda tävlingen igen, men nu inför en stor publik och med alla artister på scenen.

Biljetter säljs via Tickster

Här är de tolv finalbidragen (utan inbördes ordning):

• Daniel Ousbäck – Skövde – Änglahund
  • Sofia Stenkrona – Österåker – When can I see you again?
  • Ossi Lindqvist – Gävle – Älskade mamma
  • Sira – Uppsala – Don´t stop believing
  • Anton Wallman och Niklas Martinsson – Haninge – Every minute
  • Karolina Bjärnlid – Halmstad – Sunday morning
  • Hilda Hanson – Linköping – Bättre
  • Filip Pettersson – Sigtuna – Popular
  • Mr Positive– Sollentuna – Hemester istället för semester
  • Jennie Lind – Stockholm – Speechless
  • Robban Johnson – Upplands-Bro – Livets trädgård
  • Emma Halvarsson – Värmdö – Så vill stjärnorna

Rekord i antal deltagande orter
I år slår festivalen rekord i antal deltagande orter. Hela 24 orter har genomfört lokala deltävlingar och sedan tävlat i semifinaler där tolv bidrag gick vidare till finalen. Kommuner som önskar vara med kommande år ombeds kontakta verksamhetsledare Ann Epstein.

Här är alla kommuner som är medlemmar 2022:

• Botkyrka
  • Vallentuna
  • Värmdö
  • Österåker

Här är de artister som inte gick vidare till finalen:

• Ebba Persson – Upplands Väsby – Jag trodde änglarna fanns
  • Teo Almgren – Nacka – Förlåta eller svika