Henrik Persson, Head of Innovation, Funmed

Funmed anställer Head of Innovation

Funmed har anställt Henrik Persson i rollen som Head of Innovation. Uppdraget är att tillsammans med Funmeds medicinska expertis revolutionera västerländsk sjukvård. Detta är en viktig del i arbetet med datadriven proaktiv hälsovård.

Henrik Persson tar med sig drygt 20 års erfarenhet som chef inom mjukvaruutvecklande ledande IT-bolag och har erfarenheter från branscher som finans, spel, retail, bygg samt hälso- och sjukvård. Närmast kommer han från diagnostikbolaget Unilabs där han varit nordisk IT-chef.

Plattform för förebyggande vård skalas upp och internationaliseras

Funmed har tagit fram en process för att genom laboratorietester och omfattande livsstilsanalyser kunna undersöka varje individs unika biokemi – och därigenom både kunna behandla några av västvärldens vanligaste livsstilsrelaterade sjukdomar samt jobba strukturerat med att åtgärda grundorsakerna till dessa sjukdomar. Nu siktar bolaget på att skala upp verksamheten, ta in mer kapital och utveckla Funmed till en global aktör inom förebyggande hälsa.

– Vi är inne i en expansiv fas där vi ska skala upp verksamheten och bli en internationell långsiktig partner inom hälsa, säger Martin Engberg, vd för Funmed. Henrik kommer att få en ledande roll i att utveckla en datadriven proaktiv hälsovård.

– Jag ser fram emot att använda min erfarenhet till att förbättra människors hälsa. Funmed har idag en disruptiv digital plattform för precisionshälsa. Jag kommer att fokusera på att skala upp den och utveckla erbjudandet med nya affärsmöjligheter, säger Henrik Persson.