Livsstilssjukdomar vanliga bland Almedalsbesökarna

Livsstilssjukdomar vanliga bland Almedalsbesökarna

Över häften av Almedalsbesökarna har problem med hälsan som exempelvis mag-tarmproblem, migrän eller astma och problem med sköldkörteln. Det framkommer i intervjuer med nästan 250 slumpvist utvalda Almedalsbesökare som Funmed har genomfört den 3 till den 5 juli.

Precisionshälsa var ett hett ämne i Almedalen, med ett antal seminarier. Utvecklingen drivs av ånga aktörer, såsom Svenska Läkaresällskapet, Läkarförbundet, Forska!Sverige och Karolinska Institutet. Funmeds VD och grundare Peter Martin föreläste om precisionshälsa på arenan Det nya vårdlandskapet. Inför seminariet gjorde Funmed nästan 250 intervjuer med besökare i Almedalen

–I dag lider nästan halva den svenska befolkningen av minst en kronisk sjukdom. Det innebär att fem miljoner människor kämpar med olika hälsoproblem varje dag. Det är fem miljoner för många. Våra intervjuer i Almedalen bekräftar de siffrorna, säger Peter Martin, VD och grundare av företaget Funmed.

Peter Martin och Funmed-klinikerna är pionjärer inom precisionshälsa för behandling av just livsstilssjukdomar. Det handlar om att kartlägga varje patient med frågeformulär och labbmarkörer och sedan behandla de underliggande orsakerna till sjukdom och ohälsa med individualiserade behandlingsplaner, och på så sätt minska lidande och även spara pengar för samhället.

–En viktig del är att införa en allmän screening i samhället. I vår Almedalsundersökning framkommer att hela 65 procent av de tillfrågade inte har mätt sitt blodsocker det senaste året. Genom att mäta tex blodsocker, midjemått och blodtryck regelbundet kan vi undvika att människor utvecklar diabetes och metabolt syndrom, säger Peter Martin.

Peter Martin vill se en förändring av svensk sjukvård när det gäller livsstilssjukdomar. Förutom en allmän screening vill han se en förändrad vårdmodell som fokuserar mer på prevention och de underliggande orsakerna till ohälsa. Vidare behöver svenska läkare utbildas inom nutrition och precisionshälsa. Dessutom krävs utveckling av nya incitamentsmodeller inom vården där man får betalt för att göra och hålla människor friska.

Fakta intervjuerna:
Intervjuerna genomfördes med slumpmässigt utvalda deltagare med ett digitalt frågeformulär 3-5 juli.

Regioner

Funmed är Europas största funktionsmedicinska läkarklinik, med digitala och fysiska mottagningar över hela landet. Med stöd av forskning och avancerade tester och mätmetoder tar vi ett helhetsgrepp om varje individs personliga hälsa och kan på så sätt bättre hantera komplexa kroniska sjukdomar och symptom. De tester vi utför, ger oss de pusselbitar som ofta förbises i den traditionella vården.