De första artisterna klara till Furuvik Reggaefestival

De första bokningarna till Furuvik Reggaefestival är nu klara. Morgan Heritage, Tarrus Riley, Alborosie & The Shengen Clan, Timbuktu och Panetoz är en handfull av ett större antal liveakter som kommer att gästa Furuvik Reggaefestival i augusti. Resterande bokningar kommer att släppas löpande under juni.

Den 17-18 augusti kommer Furuvik att gästas av både internationella och svenska reggaeartister under Furuvik Reggaefestival. Idag offentliggörs de första fem akterna.

Morgan Heritage
Reggaebandet Morgan Heritage bildades i Brooklyn, New York. Bandmedlemmarna utgörs av reggaeartisten Denroy Morgans barn. Sedan 1990 har syskonen Una, Peter, Roy ”Gramps”, Lukes samt Memo "Mr. Mojo" fört sin fars arv vidare med låtar som Down by the River, Reggae Bring Back Love och What We Need is Love.

Tarrus Riley
Tarrus Riley är en av Jamaicas främsta reggaesångare. Hans musikalitet och soulröst kan härledas fadern Jimmy Riley som var en legendarisk reggaeartist. Tarrus Riley har belönats med flera priser under åren, bland annat för bästaartist, bästa låt samt bästa manliga vokalist.

Alborosie & The Shengen Clan
Alborosie hade redan som 15-åring framgång som reggaeartist i Italien. Trots skivkontrakt valde han att lämna sitt band, flytta till Jamaica för att vara nära musiken och blev snart uppslukad av den Jamaicanska kulturen. Efter att ha arbetat som producent, släppte Alborosie snart egenproducerat material. Låtarna Rastafari Anthem och Kingston Town har blivit moderna klassiker.

Timbuktu och Damn!
Jason ”Timbuktu” Diakité och Damn! är idag en av landets mest uppskattade liveakter. I februari i år släppte Timbuktu sitt bejublade album Pusselbitar som snabbt sålde guld. Under våren inleddes jubileumsturnén som firar Damn! och Timbuktus 10-åriga samarbete. Turnépremiären på Gröna Lund den 31 maj belönades med fyra getingar i Expressen.

Panetoz
Panetoz må vara årets framgångssaga men bandet bildades i Stockholm redan 1997. Panetoz sound är grundligt förankrat i gruppens rötter: levande, organiska beats blandas med gitarrmelodier till svenska texter. Dansa Pausa har sålt guld, toppat både Spotify och iTunes topp 10-lista och klassas redan som årets sommarhit.

Information om boende och biljettförsäljning finns på www.furuvikreggaefestival.se. Festivalbiljetterna släpps till försäljning den 11 juni.

För pressinformation, kontakta Erika Rydstrand, marknadschef Furuvik, på telefon 026-17 73 04 eller email erika@furuvik.se, alternativt Kenny Mattsson, programchef, på telefon: 010-708 71 00.

Furuvik är en kombinationspark med djurpark, tivoli, vattenland och konsertarena, naturskönt belägen vid havet ca 1 mil söder om Gävle. Furuvik öppnade redan 1900 och är idag Sverigeledande på primater. Sedan 2008 återfinns Nordens enda primatforskningsstation i Furuvik. Furuvik är medlem i Svenska Djurparksföreningen samt den europeiska branschorganisationen EAZA. 2011 omsatte Furuvik drygt 70 miljoner kr och gästades av drygt 240 000 besökare.