Fler konserter i Furuvik nästa år

Fler konserter i Furuvik nästa år

Säsongen 2013 var den mest framgångsrika på drygt tio år i Furuvik. Nu har förberedelserna för 2014 tagit vid. Det står redan klart att konsertverksamheten, en viktig hörnpelare i parkens drygt 100-åriga historia, kommer att utökas. Furuvik kommer att satsa stort på konserter med en rik variation av både artister och musikgenrer. Någon musikfestival kommer emellertid inte att arrangeras i parken 2014.

En stor publikdragare under den lyckade säsongen i år var våra lördagskonserter. Spelningen med Stiftelsen drog exempelvis mer än 10 000 besökare till parken, vilket är rekord i modern tid. Vi märkte att våra besökare var nöjda med utbudet och kom mer frekvent än tidigare. Därför väljer vi att utveckla konsertverksamheten ytterligare 2014, säger Lars Bengtsson, vd Furuvik.

Satsningen innebär i praktiken att antalet konserter kommer att utökas. Däremot kommer inte reggaefestivalen att arrangeras i Furuvik 2014. Den mest välbesökta lördagsspelningen under säsongen 2013 drog fler besökare till parken än under reggaefestivalens två dagar.

Det har varit fantastiskt kul att arrangera reggaefestivalen i Furuvik. Vi har varit oerhört nöjda med den positiva och glada stämningen som festivalen gav upphov till men tyvärr har inte reggaefestivalen haft den besöksutveckling som vi hoppats på. Därför väljer vi att inte arrangera en reggaefestival nästa år. Istället kommer vi att fokusera på konserter och där kommer reggaen självklart att ha en plats även fortsättningsvis, säger Erika Rydstrand, marknadschef Furuvik.

Konsertbokningarna till 2014 års säsong släpps löpande, de första kommer att offentliggöras i december. Furuviks besökare har via sociala medier uppmanats att ange önskemål och förslag på
artister.

För ytterligare information, kontakta Erika Rydstrand, marknadschef Furuvik, på telefon 010 – 708 79 13.

Furuvik är en kombinationspark med djurpark, tivoli, vattenland och konsertarena, naturskönt belägen vid havet ca 1 mil söder om Gävle. Furuvik öppnade redan 1900 och är idag Sverigeledande på primater. Sedan 2008 återfinns Nordens enda primatforskningsstation i Furuvik. Furuvik är medlem i Svenska Djurparksföreningen samt den europeiska branschorganisationen EAZA. En av parkens viktigaste uppgifter är att agera folkbildande. 2012 omsatte Furuvik drygt 75 miljoner kr och gästades av över 220 000 besökare.