Furuvik arrangerar kval för SM i vattenrutschbana

Furuvik arrangerar kval för SM i vattenrutschbana

Nu är det återigen dags att kora Sveriges snabbaste vattenrutschbaneåkare för fjärde året i rad. Den 17 augusti får Furuvik äran att arrangera ett av kvalen, där du kan helt utan förkunskaper kasta dig ut i en vattenrutschbana och tävla om den ärofyllda titeln, svensk mästare.

SM i vattenrutschbana sker via fem kval som i oktober avgörs i en final på actionbadet Kokpunkten. Ett av kvalen går av stapeln på Furuvik i Gävle.

-Vi är stolta över att få arrangera en av kvaltävlingarna för SM i vattenrutschbana i vår fina vattenpark. Tävlingen kommer bli väldigt spännande att få följa på plats, säger Nina Tano, VD på Furuvik.

För att ta en plats i finalen så kvalar deltagare på någon av de fem kvaltävlingarna runt om i Sverige i klasserna Ungdom/juniorklass (10–15 år) eller Elitklass (+16 år). Det finns 100 platser till varje kval och det är först till kvarn som gäller.

-Tävlingen passar de flesta och avgörs runt om i Sverige för att så många som möjligt ska ha möjligheten att ställa upp. Vi ser att intresset ökar för varje år och så småningom kanske vi kan anordna ett VM säger Christoffer Tilstam, kommunikationsansvarig för Kokpunkten Actionbad.

Anmälningsavgiften är 200 kronor för vuxen och 100 kronor för ungdom. Då ingår inträde till badet, en goodiebag och en specialdesignad SM-badmössa.

Hela anmälningsavgiften skänks till WaterAid som jobbar för människors tillgång till rent vatten. Från varje anläggning går de bästa tiderna vidare till den stora finalen på Kokpunkten Actionbad i Västerås den 20 oktober. Anmälan görs på www.kokpunkten.se/sm.

Deltävlingar och final:

Kvaltävling 1: Furuviksparken - 17 augusti

Kvaltävling 2: Skara Sommarland - 24 augusti

Kvaltävling 3: Kokpunkten Actionbad - 7 september

Kvaltävling 4: Äventyrsbadet i Kalmar - 14 september

Kvaltävling 5: Fyrishov - 28 september

Final: Kokpunkten Actionbad - 20 oktober

För mer information kontakta:

Christoffer Tilstam, kommunikationsansvarig Kokpunkten, 076-671 35 02, christoffer.tilstam@kokpunkten.se

Furuvik är en kombinationspark med djurpark, tivoli, badland och konsertarena, naturskönt belägen vid havet ca 1 mil söder om Gävle. Furuvik öppnade redan 1900. Sedan 2008 återfinns Nordens enda primatforskningsstation i parken. Furuvik är medlem i Svenska Djurparksföreningen samt den europeiska branschorganisationen EAZA. En av parkens viktigaste uppgifter är att sprida kunskap om djur och natur. 2018 hade Furuvik totalt ca 350 anställda under säsong och gästades av drygt 340 000 besökare. Furuvik är sedan 2010 en del av Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.