Furuvik i sorg

Furuvik i sorg

Tom Widorson, Furuviks vd, har gått bort efter en tids sjukdom. Tom somnade stilla in under torsdagskvällen i närvaro av sin familj.

Våra tankar går till Toms familj men även till medarbetarna i Furuvik som har mist en vän, kollega och ledare, säger Jan Roy, koncernchef för Parks and Resorts, Furuviks ägare.

Tom Widorson kom till Furuvik år 2000 med uppdraget att vända en kommunal förlustaffär till vinst och att för kommunens räkning sälja parken. Vid tillträdet hade Tom ett förflutet inom databranschen och saknade erfarenhet av turist- och besöksnäringen. Tom insåg tidigt vikten av alla medarbetares insats för att lyfta besöksupplevelsen.

Med Toms starka engagemang, målmedvetenhet och ett alltjämt växande intresse för Furuviks djur började parken snart visa svarta siffror. 2003 gick Furuvik med vinst för första gången i kommunens historia. Tom blev sedermera erbjuden att köpa parken. Under sommaren 2010 blev Furuvik en del av
Parks and Resorts. Tom fortsatte emellertid att med oförminskad energi utveckla parken under det nya ägarskapet. För ett knappt år sedan drabbades han av cancer.

Toms betydelse för Furuvik kan inte underskattas. Utan honom, och det han har uträttat tillsammans med sina medarbetare, hade Furuvik inte varit vad det är idag. Han var en stor inspiratör, en visionär och en oerhört omtyckt ledare. Vi kommer att sakna honom djupt, fortsätter Jan Roy.

Furuvik är en kombinationspark med djurpark, tivoli, vattenland och konsertarena, naturskönt belägen vid havet ca 1 mil söder om Gävle. Furuvik öppnade redan 1900 och är idag Sverigeledande på primater. Sedan 2008 återfinns Nordens enda primatforskningsstation i Furuvik. En av parkens främsta uppgifter är att agera folkbildande. Furuvik är medlem i Svenska Djurparksföreningen samt den europeiska branschorganisationen EAZA. 2011 omsatte Furuvik drygt 70 miljoner kr och gästades av drygt 240 000 besökare.