Furuvik tillsätter nya tjänster

Furuvik tillsätter nya tjänster

Under säsongen 2015 noterades den högsta besökssiffran i Furuvik på över 30 år. Antalet besök i parken har successivt ökat under de senaste tre åren. Furuvik rustar nu för att möta en fortsatt ökad efterfrågan, bland annat genom att tillsätta tre nya heltidstjänster.

Besöksnäringen förutspås vara Sveriges nya basnäring år 2020. I rapporten ”Nationell strategi för svensk besöksnäring – hållbar tillväxt för företag och destinationer” från 2010 presenteras Svensk Turisms strategi med målsättningen att svensk besöksnäring ska fördubblas till 2020. Furuvik är ett av de besöksmål som har upplevt en tillväxt de senaste åren och rustar nu för att möta en fortsatt ökad efterfrågan genom att inrätta tre nya heltidstjänster: en campingchef, en snickare och en attraktionstekniker. Den campingansvarige kommer att arbeta med underhållet av och den framtida utvecklingen av Furuviks camping.

Det känns fantastiskt roligt att kunna stärka upp verksamheten med nya nyckelfunktioner. Vi har stora planer för Furuviks utveckling både i det korta och långa perspektivet. Parkens medarbetare har en avgörande betydelse på den resan, säger Nina Tano, vd Furuvik.

Därutöver kommer marknadsfunktionen att förnyas och bli en heltidstjänst med kombinerat sälj- och marknadsansvar.

Besöksutveckling i Furuvik:
263 431 (2015), 238 439 (2014), 235 379 (2013), 222 388 (2012)

För ytterligare information, kontakta: Nina Tano, Furuviks vd, tfn: 010-708 79 18.
Pressbilder finns i Furuviks bildbank: bilder.parksandresorts.com/Furuvik

Furuvik är en kombinationspark med djurpark, tivoli, badland och konsertarena, naturskönt belägen vid havet ca 1 mil söder om Gävle. Furuvik öppnade redan 1900. Sedan 2008 återfinns Nordens enda primatforskningsstation i parken. Furuvik är medlem i Svenska Djurparksföreningen samt den europeiska branschorganisationen EAZA. En av parkens viktigaste uppgifter är att sprida kunskap om djur och natur. 2014 hade Furuvik totalt ca 300 anställda under säsong och gästades Furuvik av ca 240 000 besökare.

Furuvik är sedan 2010 en del av Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.