Inget Halloweenfirande på Furuvik i år

Även om djurparken och badområdet har hållit öppet på ett säkert sätt tappar Furuvik drygt 70 % av sina besökare i sommar. Besökstappet grundar sig främst på att tivolidelen aldrig fick öppna pga 50-förbudet som regeringen införde i ordningslagen, trots att Furuvik vidtagit smittskyddsåtgärder. I fredags kom beskedet att regeringen inte heller kommer låta nöjesparkerna öppna på ett smittsäkert sätt i höst. Detta innebär att Furuvik tyvärr ställer in årets Halloweenfirande. I helgen håller parken öppet för sista gången i år.

När Furuvik öppnar sina grindar i helgen gör man det för sista gången i år. Coronasommaren innebar en ekonomisk smäll för parken med 70 % färre besökare än förra året, där besökstappet till största del kan förklaras med att tivoliområdet tvingades hålla stängt pga 50-förbudet. Regeringen gav i fredags besked om att förbudet för tivolinöjen för fler än 50 personer även kommer råda under hösten, vilket gör att parken helt enkelt inte kommer att ha de ekonomiska resurserna för att öppna sitt Halloweenfirande i år.

– Att vi kunde öppna över huvud taget kändes så klart bra, men att vi inte kunde öppna tivolidelen den här sommaren innebar allvarliga ekonomiska konsekvenser för Furuvik. Vi har tappat drygt 70 % av våra besökare, tvingats säga upp en tredjedel av våra fasta anställda och nu får vi inte heller öppna tivolit i höst. Vi har helt enkelt inte längre de förutsättningar som krävs för att hålla öppet under Halloween i år, säger Sandra Wilke, vd på Furuvik.

Säsongskort till 40 % rabatt samt erbjudanden och utförsäljning i butik
Under Furuviks sista öppna dagar, 29-30 augusti, kommer alla besökare i parken kunna ta del av de bästa erbjudanden och rabatter som Furuvik någonsin haft. Alla besökare i parken kommer kunna köpa säsongskort för 2021 (både Säsongskortet och Guldkortet) till 40 % rabatt, ett erbjudande som bara kan utnyttjas i parken (ej onlineförsäljning). Dessutom får alla med säsongskort (för 2020 eller 2021) 25 % rabatt i Furuviks butiker och halva priset på all glass.

– Vi har haft en tuff sommar och det blir inget Halloweenöppet i parken i år. Men vår sista helg ska bli till ett riktigt avslutningsfirande, säger Sandra Wilke, vd på Furuvik.

Furuvik är en kombinationspark med djurpark, tivoli, badland och konsertarena, naturskönt belägen vid havet ca 1 mil söder om Gävle. Furuvik öppnade redan 1900. Sedan 2008 återfinns Nordens enda primatforskningsstation i parken. Furuvik är medlem i Svenska Djurparksföreningen samt den europeiska branschorganisationen EAZA. En av parkens viktigaste uppgifter är att sprida kunskap om djur och natur. 2019 hade Furuvik totalt ca 350 anställda under säsong och gästades av nästan 350 000 besökare. Furuvik är sedan 2010 en del av Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.