Lars Bengtsson är ny vd i Furuvik

Lars Bengtsson är ny vd i Furuvik

Det står nu klart att Lars Bengtsson blir Furuviks nye vd. Lars har ett förflutet inom detaljhandeln där han innehaft flera ledande befattningar. Närmast kommer han från en tjänst som vd för Media Markt i Valbo. Lars Bengtsson tillträder tjänsten den 1 maj.

Det blir Lars Bengtsson som tar över vd-posten i Furuvik. Lars Bengtsson efterträder Tom Widorson, Furuviks vd sedan 2000, som gick bort i januari i år efter en tids sjukdom.

Under rekryteringsprocessen har vi sökt efter en kandidat som kan bygga vidare på det Tom skapade. En person med en intressant bakgrund, lokal förankring och goda ledaregenskaper. Med Lars får Furuvik en engagerad ledare som känner stor entusiasm för sitt nya uppdrag, säger Jan Roy, koncernchef för Parks and Resorts.

Lars har arbetat inom detaljhandeln under merparten av sitt yrkesverksamma liv. Han har därmed stor erfarenhet av att arbeta drift- och resultatorienterat. Den 1 maj tillträder Lars tjänsten som vd för Furuvik, en park som han har besökt regelbundet både som barn och i vuxen ålder.

Furuvik är en fantastiskt fin och välskött park. Utöver alla de upplevelser och nöjen som parken erbjuder så har Furuvik också ett viktigt uppdrag vad det gäller folkbildning, det är en spännande mix som verkligen tilltalar mig. Jag ser fram emot att utveckla parken vidare tillsammans med medarbetarna, säger Lars Bengtsson.

Fakta om Lars Bengtsson
Namn: Lars Bengtsson
Ålder: 44 år
Familj: Fru Anneli och två barn, Amanda 17 år och Jesper 13 år.
Intressen: Har en aktiv livsstil (cykel, löpning och Vasalopp) och engagerar mycket sig i barnens fritidsaktiviteter som båda är aktiva inom olika sporter.

Furuvik öppnar för säsongen lördagen den 25 maj. Furuvik kommer då att stoltsera med flera nyheter, bland annat den nya åkattraktion Extreme, en ny restaurang, en ny barnpool samt nya invånare i form av präriehundar. Utöver det kommer ett 15-tal konserter och en festival, Furuvik Reggaefestival, att hållas i parken.

För ytterligare information, kontakta Erika Rydstrand, marknadschef Furuvik, på telefon 010 – 708 79 13 eller Lars Bengtsson, på telefon 073 - 415 42 74.

Furuvik är en kombinationspark med djurpark, tivoli, vattenland och konsertarena, naturskönt belägen vid havet ca 1 mil söder om Gävle. Furuvik öppnade redan 1900 och är idag Sverigeledande på primater. Sedan 2008 återfinns Nordens enda primatforskningsstation i Furuvik. Furuvik är medlem i Svenska Djurparksföreningen samt den europeiska branschorganisationen EAZA.
2011 omsatte Furuvik drygt 70 miljoner kr och gästades av drygt 240 000 besökare. Furuvik är sedan 2010 en del av upplevelsekoncernen Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.