Lars Bengtsson väljer att lämna Furuvik

Lars Bengtsson väljer att lämna Furuvik

Lars Bengtsson tillträdde tjänsten som vd för Furuvik inför säsongen 2013. Han efterträdde då Tom Widorson som hade varit vd för parken i drygt tio år. Nu väljer Lars att lämna sin post. Nuvarande affärsområdeschef i Furuvik, Nina Tano, tar över det tillförordnade ledarskapet för parken.

Nuvarande vd Lars Bengtsson väljer att lämna sin tjänst efter sju månader som vd för Furuvik.
Beslutet har vuxit fram under en tid. Affärsområdeschef Nina Tano, som var platschef under Tom Widorsons sjukdom, tar över ledarskapet för parken.

– Det är naturligtvis olyckligt att behöva gå skilda vägar efter så pass kort tid.  Vi hade alla hoppats på ett långsiktigt samarbete, men en samsyn och en gemensam målbild är en förutsättning för att Furuvik ska fortsätta utvecklas till ett konkurrenskraftigt besöksmål, därför såg vi tyvärr ingen annan lösning, säger Nina Tano.

Vi har gemensamt tagit fram en plan för kommande säsong men vi har något skilda synsätt kring hur Furuvik ska drivas. Därför väljer jag att lämna uppdraget som Furuviks vd och överlåter nu åt ledningsgruppen att realisera planen inför kommande säsong, säger Lars Bengtsson.

För ytterligare information, kontakta Nina Tano, platschef Furuvik, på telefon 010-708 79 18 eller email nina.tano@furuvik.se.

Furuvik är en kombinationspark med djurpark, tivoli, vattenland och konsertarena, naturskönt belägen vid havet ca 1 mil söder om Gävle. Furuvik öppnade redan 1900 och är idag Sverigeledande på primater. Sedan 2008 återfinns Nordens enda primatforskningsstation i Furuvik. Furuvik är medlem i Svenska Djurparksföreningen samt den europeiska branschorganisationen EAZA. En av parkens viktigaste uppgifter är att agera folkbildande. 2012 omsatte Furuvik drygt 75 miljoner kr och gästades av över 220 000 besökare.

Furuvik är sedan 2010 en del av upplevelsekoncernen Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.