Legenden Tom Jones till Furuvik

Den 4 augusti händer det. Mannen med rösten, världsartisten Tom Jones kommer till Furuvik för en av tre konserter i Sverige. Han kommer att bjuda på en show fylld med det allra bästa av Sir Tom Jones.

Furuvik har en lång och gedigen tradition av konserter där många internationella musikaliska storheter haft framträdanden genom tiderna. På senare år har konsertverksamheten i Furuvik varit begränsat. Just därför är det med stor glädje vi berättar att Furuvik åter tar upp konserttraditionen och är arena för flera stora musikaliska arrangemang 2011.

Tom Jones har en enastående karriär som sträcker sig över fem decennier och som fortfarande är i högsta grad spirande. Han är idag en 70-årig sångare och entertainer som fortfarande utvecklas och inte räds inspirerande samarbeten med dagens musikaliska genier. I slutet av 90-talet tog han hjälp av såväl The Cardigans som Robbie Williams när han spelade in albumet Reload. Skivan, som toppade den svenska albumlistan, sålde hela 4 miljoner exemplar världen över och fick en helt ny generation att upptäcka Tom Jones.

För några månader sedan släpptes albumet ”Praise & Blam”. Vid sin sida hade Tom Jones den här gången producenten Ethan Johns, känd för sitt arbete med bland annat Kings of Leon, Rufus Wainwright och Ryan Adams.Albumet hyllades till skyarna av såväl den brittiska som amerikanska pressen. Även i Sverige togs den emot med vackra ord, bland annat av Aftonbladet som
kallade skivan hans bästa på 70 år.

För ytterligare information kontakta:
Erika Rydstrand Furuviksparken 026 -17 73 04

Furuvik är en kombinationspark med djurpark, tivoli, vattenland och konsertarena, naturskönt belägen vid havet ca 1 mil söder om Gävle. Furuvik öppnade redan 1900 och är idag Sverigeledande på primater. Sedan 2008 återfinns Nordens enda primatforskningsstation i Furuvik. En av parkens främsta uppgifter är att agera folkbildande. Furuvik är medlem i Svenska Djurparksföreningen samt den europeiska branschorganisationen EAZA. 2011 omsatte Furuvik drygt 70 miljoner kr och gästades av drygt 240 000 besökare.