Mikael Ericsson ny sälj- och marknadschef i Furuvik

Mikael Ericsson ny sälj- och marknadschef i Furuvik

I veckan tillträdde Mikael Ericsson den nyinrättade tjänsten som sälj- och marknadschef för Furuviksparken. Mikael, som har en bakgrund både från kommersiell radio och hotellbranschen, kommer bland annat att arbeta med att utveckla parken till en mötesplats för företag och skolor.

Som inbiten Gävlebo har Furuviks nye sälj- och marknadschef, Mikael Ericsson, tillbringat mycket tid i parken, både som barn och på senare tid tillsammans med sina barn. Han är därmed välbekant med Furuvik.

Som Gävlebo och representant för besöksnäringen har jag med stort intresse följt parkens utveckling genom åren. Resan Furuvik gör är otroligt spännande och jag ser fram emot att bli en del av den, säger Mikael Ericsson.

Mikael har en bakgrund inom både kommersiell radio och hotellbranschen, bland annat på Scandic och Clarion Hotel Winn. Närmast kommer han från Sandvik där han har drivit företagets interna hotell- och konferensverksamhet. En av de första uppgifterna i sin nya roll som sälj- och marknadschef blir att göra Furuvik mer tillgänglig utanför säsong, bland annat genom utveckla företagskoncept.

Jag vill att vi ska bli ett attraktivt komplement till konferensutbudet i Gävle. Furuvik är en fantastisk mötesplats som utifrån sin verksamhet kan erbjuda helt unika upplevelser för både företag och skolor. Edutainment är till exempel ett spår som vi vill vidareutveckla, fortsätter Mikael.

Mikael kommer även att arbeta för att bredda Furuviksparkens upptagningsområde, framför allt genom att få fler boende i de närliggande storstadsregionerna att upptäcka Sveriges mest makalösa park.

För ytterligare information, kontakta:
Mikael Ericsson, mail: mikael.ericsson@furuvik.se, tfn: 010 708 79 13.

Furuvik är en kombinationspark med djurpark, tivoli, badland och konsertarena, naturskönt belägen vid havet ca 1 mil söder om Gävle. Furuvik öppnade redan 1900. Sedan 2008 återfinns Nordens enda primatforskningsstation i parken. Furuvik är medlem i Svenska Djurparksföreningen samt den europeiska branschorganisationen EAZA. En av parkens viktigaste uppgifter är att sprida kunskap om djur och natur. 2015 hade Furuvik totalt ca 300 anställda under säsong och gästades Furuvik av ca 260 000 besökare.

Furuvik är sedan 2010 en del av Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.