Nina Tano blir vd i Furuvik

Nina Tano blir vd i Furuvik

Upplevelsekoncernen Parks and Resorts koncernstyrelse har utsett Nina Tano till vd för Furuvik. Nina Tano har under de senaste åren innehaft flera ledande befattningar i Furuvik, varav det senaste året som tillförordnad vd. Hon tillträder tjänsten den 1 september.

Jag känner mig oerhört hedrad över förtroendet och jag kommer att förvalta det väl, säger Nina Tano. Furuvik, dess medarbetare och invånare ligger mig väldigt varmt om hjärtat och jag är glad över att vara en del av detta fantastiska gäng. Tillsammans med Parks and Resorts ser vi fram emot att fortsätta utveckla parken.

Nina Tano har arbetat i Furuvik sedan 2004. Hon lämnade parken under några år för att arbeta heltid på Kungsbergets Skidanläggning. Det var efter att dåvarande vd Tom Widorson övertalade henne att komma ”hem” igen som hon återvände till Furuvik, denna gång som chef affärsområde och HR-ansvarig. Nina blev sedermera platschef och för ett knappt år sedan tillförordnad vd för parken. Förhoppningen från koncernstyrelsens sida var att hon senare skulle anta det formella ledarskapet som Furuviks vd.

Vi kan inte få en bättre vd än Nina, säger Christer Fogelmarck, koncernchef Parks and Resorts. Nina är väl förankrad i Furuviks tradition och historia, samtidigt som hon har förståelse för verksamhetens alla delar och de utmaningar som finns. Hennes spetskompetens inom HR har dessutom bidragit till att hon har spelat en väldigt betydelsefull roll för parkens medarbetare.

Furuvik ingår sedan 2010 i upplevelsekoncernen Parks and Resorts som utöver Furuvik även driver Gröna Lund, Kolmården, Skara Sommarland och Aquaria.

För ytterligare information, kontakta Nina Tano, vd Furuvik, på telefon 010-708 79 18 eller email nina.tano@furuvik.se.

Furuvik är en kombinationspark med djurpark, tivoli, vattenland och konsertarena, naturskönt belägen vid havet ca 1 mil söder om Gävle. Furuvik öppnade redan 1900. Sedan 2008 återfinns Nordens enda primatforskningsstation i Furuvik. Furuvik är medlem i Svenska Djurparksföreningen samt den europeiska branschorganisationen EAZA. En av parkens viktigaste uppgifter är att agera folkbildande. 2013 omsatte Furuvik drygt 80 miljoner kr och gästades av över 235 000 besökare.

Furuvik är sedan 2010 en del av upplevelsekoncernen Parks and Resorts, en av Nordens ledande aktörer inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.