Nu öppnar Furuvik för säsongen

Nu öppnar Furuvik för säsongen

Nu på lördag den 26 maj slår Furuvik upp portarna till sin 112:e säsong. Årets säsong präglas av musik. Aldrig förr har Furuvik satsat så mycket på musiken eller sådan genrebredd som i sommar. I år får parkens besökare uppleva ett 15-tal konserter och två festivaler. Kapten Röd inleder Furuviks konsertsommar redan på premiärdagen.

Med ett digert artistutbud, countryfestivalens hittills största bokning och en helt ny festival flyttar Furuvik fram positionerna som konsertarrangör. Först ut är Kapten Röd som spelar på Furuviks Stora Scen kl 18:00 den 26 maj. Kapten Röd är Göteborgare till ursprunget men jamaicansk i hjärta och själ. Han slog igenom 2007 med debutplattan Stjärnorna finns här och ägnade sedan ett par år åt att producera låtar åt andra artister. Med sitt andra album Fläcken som aldrig går bort rönte Kapten Röd stora framgångar och tog hem både Årets liveakt 2011 och Årets artist 2011 på P3 Guldgalan.

Konserten med Kapten Röd kommer under sommaren att följas av flera svenska storheter i olika genrer, bland andra Hoffmaestro, Europe, Veronica Maggio och Sven-Ingvars. Utöver konserterna kommer två festivaler att gå av stapeln i Furuvik. Den ena festivalen, Scandinavian Country Fair, arrangeras för 31:a året i obruten följd och har sedan länge haft en given plats i Furuvik. Årets upplaga är inget undantag. Den andra festivalen, Furuvik Reggaefestival, är en nykomling.

Vi ser fram emot att sätta vår egen prägel på reggaefestivalen. Furuvik Reggaefestival kommer att bli en musikfest för alla åldrar. Vi vill kunna erbjuda konserter i flera genrer, allt från hårdrock och pop till country och reggae. Vi är stolta över att Furuviks Stora Scen återigen kommer att gästas av svenska och internationella toppartister, säger Erika Rydstrand, marknadschef.

Konsertsommaren 2012
Med Furuviks säsongskort har man fri entré hela säsongen, inklusive alla konserter. Säsongskortet kostar 695 kr för vuxen och 495 kr för barn och går att köpa i Furuviks entrékassor alternativt på Gävle Turistbyrå eller ICA Maxi. Säsongskortet ger fri entré till samtliga konserter arrangerade av Furuvik under säsongen liksom till Furuvik Reggae Festival och Scandinavian Country Fair. Furuviks säsongskort ger även fri entré till Gröna Lund och Aquaria i Stockholm samt 30 % rabatt på entrén till Kolmården och Skara Sommarland.

För mer information kontakta Erika Rydstrand, marknadschef, på telefon 026-17 73 04 eller email erika@furuvik.se.

Furuvik är en kombinationspark med djurpark, tivoli, vattenland och konsertarena, naturskönt belägen vid havet ca 1 mil söder om Gävle. Furuvik öppnade redan 1900 och är idag Sverigeledande på primater. Sedan 2008 återfinns Nordens enda primatforskningsstation i Furuvik. En av parkens främsta uppgifter är att agera folkbildande. Furuvik är medlem i Svenska Djurparksföreningen samt den europeiska branschorganisationen EAZA. 2011 omsatte Furuvik drygt 70 miljoner kr och gästades av drygt 240 000 besökare.