Ny invånare i Furuvik

Ny invånare i Furuvik

Det är med mycket stor glädje vi kan berätta att Furuviksparken fått en ny invånare, en 19-årig orangutanghona vid namn Dunja. Hon anlände till Furuvik igår kväll tillsammans med sin skötare från Dresden Zoo. Förhoppningen är att tycke uppstår med Furuviks hane Nyong och detta bär frukt.

Furuvik ingår sedan länge i bevarandeprojektet för orangutanger som ingår i EEP, European endangered spieces. Det innebär i korthet att djuren ägs av projektet och att en artkoordinator (Clemens Becker, Tyskland) bedömer var det är lämpligt att placera projektets olika individer, allt för att på bästa möjliga sätt kunna bidra till artens fortlevnad.

I Furuvik har vi Sumatraorangutanger som lever under mycket kraftigt utrotningshot i det vilda. Nya beräkningar gör gällande att det bara finns ca 5 000 individer kvar på ön Sumatra i Indonesien.

I slutet av januari avled vår kära hona Iglichen, kallad Igge, efter en kortare tids sjukdom. Obduktionsrapporten visade på tjocktarmscancer. En stor och känslosam förlust för parken då Igge bott här sedan hon var tre år och skulle fyllt 26 år i sommar. Därför är det extra glädjande att Furuvik så snart efteråt får bli hem åt Dunja som nu förhoppningsvis kommer att bilda par med Furuviks 21-årige orangutanghane Nyong.

Dunja kom med flyg tillsammans med sin skötare Gerd Grätz från Dresden Zoo i Tyskland. Hon har redan acklimatiserat sig väl och Gerd Grätz känner sig övertygad  om att hon kommer att trivas.

Furuvik har en mycket fin orangutanganläggning och jag ser redan nu att hanen Nyong är lugn och att det fungerar bra mellan de båda. Jag känner mig mycket glad för Dunjas skull och åker tillbaka med ett tryggt hjärta, säger Gerd Grätz, som stannar i Furuvik några dagar för att se till att allt fungerar bra för Dunja.

För ytterligare information kontakta:
Johnny Persson, djurchef Furuvik, tfn: 026 17 73 12
Ing - Mari Persson, primatansvarig Furuvik, tfn: 026 – 17 73 12

På bilden syns Nyong.

Furuvik är en kombinationspark med djurpark, tivoli, vattenland och konsertarena, naturskönt belägen vid havet ca 1 mil söder om Gävle. Furuvik öppnade redan 1900 och är idag Sverigeledande på primater. Sedan 2008 återfinns Nordens enda primatforskningsstation i Furuvik. En av parkens främsta uppgifter är att agera folkbildande. Furuvik är medlem i Svenska Djurparksföreningen samt den europeiska branschorganisationen EAZA. 2011 omsatte Furuvik drygt 70 miljoner kr och gästades av drygt 240 000 besökare.
Furuvik är sedan 2010 en del av upplevelsekoncernen Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.