Öppen gallerdörr bakom schimpansrymningen på Furuvik

En gallerdörr som lämnats öppen gjorde att schimpanserna kunde ta sig ut från sitt hägn i Furuviksparken i december, vilket i sin tur ledde till att fyra schimpanser avlivades. Det framkommer av den redogörelse som djurparken skickat in till länsstyrelsen och Arbetsmiljöverket. Furuvik har nu skärpt rutinerna i schimpanshuset, och arbetet med att utreda händelsen fortsätter.

Det var en kombination av bristande rutiner och mänskliga misstag som ledde fram till att schimpanserna kunde rymma från sitt hägn i Furuviksparken den 14 december. Först glömde en djurvårdare att stänga och låsa en dörr i samband med arbete i ett tomt schimpanshägn. Därefter missade två djurvårdare att kontrollera den dörren inför att schimpanserna släpptes in i hägnet.

– I ljuset av det som skett är det tydligt att vår låsrutin i schimpanshägnen har varit bristfällig. Det ledde till en mycket allvarlig situation som hade kunnat bli farlig för människor och till att vi tvingades avliva fyra av våra schimpanser, säger Sandra Wilke, vd för Furuviksparken.

Furuviksparken beskriver händelseförloppet i en redogörelse som parken nu skickat in till länsstyrelsen och Arbetsmiljöverket. De två myndigheterna granskar schimpansrymningen ur djurskydds- och arbetsmiljöperspektiv.

Under 2020 och 2021 skedde två olika tillbud kopplade till lås i schimpansernas hägn. Dessa händelser har lett till interna rapporter och att Furuvik har vidtagit åtgärder.

– Med facit i hand kan vi konstatera att de åtgärder vi genomfört inte har varit tillräckliga. Nu har vi utvecklat låsrutinen i schimpanshuset med en checklista och högre krav på kunskaper om hägnet och djuren. Därutöver kommer vi göra en omfattande översyn av samtliga låsrutiner i djurparken. Vi ska göra allt vi kan för att något liknande inte ska kunna hända igen, säger Sandra Wilke.

Furuviksparken har sedan tidigare gett i uppdrag åt revisionsföretaget EY att genomföra en extern utredning av händelsen. Polisen har också upprättat en anmälan om brott mot djurskyddslagen och en anmälan om arbetsmiljöbrott.

– Vi välkomnar och bistår de utredningar som genomförs av polisen, länsstyrelsen och Arbetsmiljöverket. Vi är ödmjuka inför att det fortsatta arbetet hos såväl myndigheterna som hos EY kan ge nya fakta och insikter om hur vi kan förbättra vårt arbete, säger Sandra Wilke.

För mer information kontakta Cecilia Björling, informationsansvarig på Furuvik, på telefon 076-100 38 75 eller cecilia.bjorling@furuvik.se.

Sammanfattning av händelseförloppet

•På morgonen onsdagen den 14 december befinner sig Furuviks sju schimpanser i ett av sina tre hägn, medan en djurvårdare och en hantverkare arbetar i de två andra hägnen. Efter avslutat arbete missar djurvårdaren att stänga och låsa en av gallerdörrarna till ett av hägnen.

•Vid tolvtiden på dagen genomför två djurvårdare låskontroll inför flytt av schimpanserna till de två hägnen. Båda missar dock att kontrollera just den gallerdörr som lämnats öppen.

•När schimpanserna slussats in i hägnen får en av djurvårdarna en känsla av att de missat något. Hen upptäcker då att gallerdörren är öppen, att en schimpans har tagit sig ut ur hägnet och att ytterligare en schimpans är på väg ut via den öppna gallerdörren.

•Djurvårdaren försöker mota tillbaka schimpansen som är på väg ut, men lyckas inte. Hen inser att hen inte är säker, ropar till den andra medarbetaren att sätta sig i säkerhet, larmar i komradion och lämnar schimpanshuset för att sätta sig i säkerhet.

•Cirka fem minuter senare konstaterar djurparkens personal att tre schimpanser tagit sig ut i parken. Utomhus är det cirka 15 minusgrader kallt.

•Skyttar tillkallas och bildar olika team tillsammans med parkens djurvårdare. Från bilar letar sedan teamen efter djuren inne på djurparkens område.

•Cirka 45 minuter efter rymningen upptäcks två av schimpanserna vid parkens tivoliområde. De bedöms inte vara på väg tillbaka till schimpanshuset.

•Efter samråd med flera veterinärer, där sövning utesluts, fattar parkens vd och djurchef gemensamt beslutet att de två schimpanserna måste avlivas.

•Under eftermiddagen gör tre schimpanser flera försök att ta sig ut i parken via fönster. En av dessa beskjuts med hagelgevär. Skottet tar dock inte dödande, utan schimpansen återvänder in i huset och stannar där. De två andra schimpanserna som försökt ta sig ut via fönster avskräcks dock inte av skottet, utan fortsätter att ta sig ut och in genom fönstren. Riskens bedöms som stor att de ska ta sig ut i parken. Det stundande mörkret skulle försvåra att ta ett säkert skott vid behov och att söka efter en schimpans i en mörk park är en stor säkerhetsrisk för både djuret, som kan frysa ihjäl om det inte hittas, och människor. Beslut fattas om att avliva dem. Av säkerhetsskäl och för att minimera risken att skadeskjuta djuren avlossas skotten när schimpanserna tillfälligt är innanför fönstren.

•Senare under eftermiddagen och kvällen kan personalen se samtliga kvarvarande schimpanser inne i schimpanshuset, däribland den tredje av de schimpanser som först rymde. Den schimpansen har återvänt på egen hand.

•Under torsdagen, fredagen och lördag morgon görs olika insatser för att säkra schimpansernas hägn utan att utsätta människor för fara. Så fort det blir möjligt tillförs värme och mat till schimpanserna och de övriga djuren i samma hus.

•Lördagen den 17 december klockan 9.06 lyckas djurvårdare säkra schimpanserna i deras hägn. Arbetet med att ta hand om de tre kvarvarande schimpanserna och andra djur kan fortsätta i säkra former.

Exempel på hittills utförda åtgärder

•Förstärkning av låsrutin där vi infört checklista vid låskontroll. Två djurvårdare ska var för sig markera i en checklista att de kontrollerat respektive lås.

•Båda djurvårdarna som utför låskontroll ska ha god kunskap om djuren och hägnets utformning. Den ena av djurvårdarna ska i Furuviks egen kompetensgradering, som tidigare, vara på den högsta nivån. Den andra djurvårdaren ska nu minst vara på nivå 3 av 6.

•Handtag på fönster är borttagna.

Exempel på planerade åtgärder

•Översyn av samtliga låsrutiner i djurparken.

•Ny rutin införs där dörrar i personalutrymmen som gränsar till schimpansernas hägn alltid ska hållas stängda.

•Galler på fönster i personalutrymmen i schimpanshuset ska sättas upp.

Utgångspunkter för beslut att avliva schimpanserna (enskilda beslut fattades vid varje tillfälle)

•Schimpanser är klassade som högriskdjur och kan utgöra en stor fara för människors liv och säkerhet.

•Det fanns personal på flera platser i parken och gäster på Furuvik Havshotell precis utanför parken. Det finns även ett samhälle med privatbostäder i nära anslutning till parken.

•Sövning av djuren var inte ett säkert alternativ, något som snabbt kunde konstateras av både djurvårdare och veterinär. Det kan ta lång tid, mellan 10 och 20 minuter, för sömnmedlet att verka. Under den tiden utgör schimpansen fortsatt en fara för människor och kan förflytta sig. Det är inte heller säkert att sömnmedlet ger den effekt man önskat. Vi hade inte heller möjlighet att lägga en sövd schimpans i schimpanshägnet, då det var osäkrat.

•Flera schimpanser var lösa i parken samtidigt.

•Schimpanshuset var osäkrat vilket innebar en risk för ytterligare rymningar.

•Den stränga kylan och det stundande mörkret försvårade situationen på flera sätt. Under torsdagen var det cirka 15 minusgrader och solen gick ned cirka klockan 14:40.