Uppdatering om schimpansincidenten på Furuvik

Uppdatering kl 08:58

Det som har hänt är en tragedi. Vi är oerhört ledsna över hela situationen och det är ett allvarligt misslyckande av oss. Just nu befinner sig tre schimpanser fortfarande inne i schimpanshuset. Det innebär att vårt fokus nu ligger på att locka in dem in i sitt hägn som vi kan stänga och under tiden också säkra alla sätt som de kan ta sig ut ur själva schimpanshuset.

Natten har varit lugn och vi har kommit vidare i vårt arbete med att säkra schimpanshuset. Vi har nu kommit åt fler områden i huset där våra djurvårdare kan nå schimpanserna på ett säkert sätt. Nu på morgonen kommer våra veterinärer att försöka få en bättre bild av schimpansernas mående. Det är med stor sorg som vi nu också kan bekräfta att den schimpansen som bekräftats avliden i schimpanshuset, men som vi inte kunnat identifiera, är Santino.

Hittills har fokus legat på att få in schimpanserna i sitt hägn som vi kan stänga. Ute i schimpanshuset bor fler djur, exempelvis bomullshuvudtamariner och reptiler. Vi har nu lyckats säkra deras område så att våra medarbetare kan ta sig in och ta hand om dem och vi inväntar nu en lägesrapport från veterinärerna kring dessa djurs mående.

Det är en oerhörd tragedi att vi har hamnat i den här situationen, något som vi ser mycket allvarligt på, och det är ett misslyckande från vårt håll. Det här ska inte kunna hända.

Vi har ett ständigt pågående säkerhetsarbete och upparbetade rutiner för att skapa en säker miljö för både djur och människor, men här har vi misslyckats. Vi kommer att göra en noggrann utredning av hela den här händelsen för att gå till botten med det som har hänt. Detta är ett stort misslyckande som vi är djupt bedrövade över.

För mer information kontakta Cecilia Björling, informationsansvarig Furuvik, på 076-100 38 75 eller cecilia.bjorling@parksandresorts.com. För pressbilder besök vår bildbank http://mediabank.parksandresorts.com.