Gå direkt till innehåll
Vi har skrivit avtal med flera nya kunder, vilket ökar våra värmeleveranser med 30 procent, säger Peter Waldenström.

E-handeln får fjärrvärmen att växa rejält

Företag och privatpersoner vill flytta till Vaggeryd och nu ökar fjärrvärmeleveranserna med minst 30 procent. Vaggeryds Energi står därför inför sin största investering någonsin. FVB är anlitade för att ta projektet i hamn.

Pandemin har medfört att e-handeln har växt rejält och det finns ett behov av stora lager till dessa varor. I Vaggeryds kommun byggs det nu flera lager.

– Dessa bolag, men också flera andra företag i kommunen, vill ha fjärrvärme. De ser fjärrvärme som en enkel och driftsäker lösning till en vettig kostnad, säger Peter Waldenström, fjärrvärmechef på Vaggeryds Energi och fortsätter:
– Företagen frågar allt oftare om våra miljövärden på produktionen. Vi eldar fasta trädbränslen och återför all aska till skogen. Det gör att vi har mycket bra miljövärden, vilket är ett viktigt signalvärde för våra kunder.

Även många villaägare i kommunen har fjärrvärme och det finns ett stort intresse av att bygga nya småhus i Vaggeryds kommun. Nyligen släpptes tolv villatomter till försäljning och de såldes slut på 20 minuter.

Vaggeryds Energi har skrivit avtal med flera nya kunder, vilket kommer att leda till att värmeleveranserna ökar med minst 30 procent. Samtidigt som värmebehovet ökar är energibolagets nuvarande produktionsanläggningar på väg att bli för gamla. Det har medfört att Vaggeryds Energi ska genomföra bolagets största investering någonsin. De ska bygga ett värmeverk på en ny plats i kommunen och också bygga ut fjärrvärmenätet. FVB ansvarar för bland annat projektering av ledningar, upphandling, tillståndshantering och nätberäkningar.

– Vi har anlitat FVB, som har stor erfarenhet av fjärrvärmeprojekt. Vi har inte den kompetensen inom bolaget och en satsning av den här storleken måste bli rätt.

– FVB har dessutom en bredd vad gäller antalet konsulter som har stor kunskap om fjärrvärme. Om just den eller de personerna som hjälper oss slutar på FVB, så finns det flera andra som har liknande kompetens. Det är en central del i den riskanalys som vi har gjort, säger Peter Waldenström.