Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Ingjutning av Elektronik med Silikon för Maximalt Skydd: En Djupdykning i Fördelarna

I den ständigt utvecklande världen av elektronikskydd är valet av rätt gjutmassa avgörande. Ett framstående alternativ för maximalt skydd är ingjutning med silikon. I detta pressmeddelande belyser G A Lindberg de överlägsna egenskaperna hos silikongjutmassor och ger insikt om valet mellan silikonelastomerer och gel.

Varför Silikon framför Kretskortslack?

Silikongjutmassor och geler överträffar kretskortslack när det kommer till skydd, snabb härdning, och enkelhet. De visar överlägsen prestanda i följande scenarier:

1. Komponenter på kretskortet är över 200 mikrometer höga.
  2. Kretskortet har en komplex topografi.
  3. Kretskortet innehåller känsliga bondtrådar och lödpunkter.

Silikon vs. Organiska Gjutmassor eller Geler

Silikoner erbjuder många fördelar jämfört med uretaner och epoxi, inklusive:

• Maximalt skydd: Särskilt silikongeler erbjuder överlägset skydd mot mekanisk spänning vid termisk cykling och olika materialutvidgningar.
  • Skydd mot slag och vibrationer: Silikoner står emot påfrestningar och vibrationer effektivt.
  • Temperaturtålighet: De presterar pålitligt vid temperaturer mellan -45 ˚C och 200 ˚C.
  • Vattenbeständighet och kemisk resistens: Överlägsen motståndskraft mot vatten, kemikalier, och UV-strålning.

Silikonelastomerer eller Geler: Vad Passar Bäst?

Både silikonelastomerer och geler ger liknande fördelar såsom dielektriskt skydd och termisk stabilitet. Här är några jämförelser:

Egenskaper

Silikonelastomer

Gel

Nötnings beständighet

Högre

Maximalt skydd (mjukare)

Reparations möjligheter

Enkelt reparerbar

Självläkande vid omarbetning

Applikations alternativ

Vidhäftning utan primer, optiska och rymdklassade applikationer, termiska egenskaper

Lösningsmedels- och bränsletålighet (fluorosilikon), snabb UV-härdning

Silikonelastomerer

Hur Väljer Man rätt Silikongjutmassa? DowSils silikonelastomerer erbjuder olika hårdheter (mellan Shore 00 20 till Shore A65) och kategorier, inklusive standard, primerless, och specialprodukter. DowSil SYLGARD 170 Silicone Elastomer, DowSil SYLGARD 567 Primerless Silicone Encapsulant och DowSil SYLGARD 184 Optical Encapsulant samt värmeledande som DowSil Q3-3600.

Geler

Vid val av en silikongel bör hänsyn tas till tillämpningens behov på spänningsavlasning, viskositet, härdtid och brukstid.

Exempel på produkter inkluderar DowSil SYLGARD 527 Dielectric Gel och UV-härdande silikongel: DowSil X3-6211 Encapsulant samt Tough gel DowSil 3-4207.

Behöver du Hjälp att Välja? Kontakta oss för en diskussion om vilka alternativ som bäst passar din specifika applikation.

För ytterligare information, vänligen kontakta: ove.tornqvist@galindberg.se