Gästrike Ekogas AB beviljas medel från Klimatklivet

Naturvårdsverket har beslutat att Gästrike Ekogas AB med Söderhamn NÄRA AB som partner, ska få bidrag för att etablera två tankstationer för biogas och snabbladdning för elfordon. Tank- och laddstationer kommer att lokaliseras i Gävle och i Söderhamn.

”Vi är väldigt glada att Naturvårdsverket ser att projektet har uppvisat att vi ger störst varaktig minskning av växtgasutsläpp per investeringskrona”, säger Håkan Jönsson, VD Gästrike Ekogas AB.

Total investering är 16,6 MSEK och projektet har beviljats 6,6 MSEK i bidrag, det vill säga 40 % av den totala investeringen. Bidraget är ett välkommet och viktigt tillskott för det regionala arbetet med att fasa ut de fossila fordonsbränslena samt för att utöka infrastrukturen av tank- och laddstationer i Norrland.

”Vi tycker att det är mycket bra att Klimatklivet gör det möjligt att etablera en publik fossilfri mack i Söderhamn” säger Monica Granlund, VD, Söderhamn NÄRA.

Gästrike Ekogas och Söderhamn NÄRA ska nu träffas för att planera för genomförandet detta projekt.

• Naturresurser

• Gävleborg

Ekogas verkar på en regional marknad och producerar samt säljer fordonsgas till busstrafik, företags- och publika fordon. Huvuddelen av den gas som bolaget säljer produceras från biogas från Duvbackens reningsverk. Bolaget driver även en komposteringsanläggning för matavfall som planeras byggas om till en regional biogasanläggning. Bolaget ägs av Gästrike återvinnare och Gävle Energi.

Johan Englund

Presskontakt Presskontakt Gästrike Ekogas 026-17 29 74