Årets glögg från Tegnér och Son

Årets glögg från Tegnér och Son

Årets glögg från Tegnér & Son består av Wilckens Fat Starkvinsglögg, Esaias Recept Vinglögg samt nykomlingen Traditionell Vinglögg. Samtlig glögg från Tegnér & Son blandas på ekologiska kvalitetsviner från Italien som kryddats med ekologiska julkryddor.

I år firar Tegnér & Son 5-årsjubileum sedan nystarten av anfadern Esaias Tegnérs glöggtillverkning i Stockholm för över hundra år sedan. När Tegnér & Son väl återuppstod i modern tid förändrades standarden för glögg i Sverige genom att ekologiska kvalitetsviner från Italien används som bas. Redan första året 2011 blev Tegnér & Son en succé och glöggen har sedan dess vunnit ett flertal tester.

Årets glöggsorter från Tegnér & Son består av originalen Wilckens Fat Ekologisk Starkvinsglögg och Esaias Recept Ekologisk Vinglögg samt nyheten Traditionell Ekologisk Vinglögg. Det är en klassisk blandning med en mildare och mjukare smak än de glöggsorter som tidigare skapats av Tegnér & Son.

– Istället för att söka efter nya exotiska smaksättningar satsar vi på att bevara vår gamla glöggtradition, säger glöggmästaren Sören Sörensen på Tegnér & Son. Med Traditionell Vinglögg har vi tonat ner den fylliga italienska vinsmaken samt använd en mildare kryddning som alla svenskar känner igen. Traditionell Vinglögg är i något av en retrostil för alla dem som föredrar när glöggen inte blir för smakrik och kraftig.

Samtliga ingredienser i Tegnér & Sons glögg är som alltid ekologiska, från vinet till kryddorna och sockret. Vidare tillsätts varken konserveringsmedel eller färgämnen. Glöggen från Tegnér & Son passar utmärkt till att drickas som den är men passar även till julens alla godsaker såsom sultanrussin, skållade mandlar, fikon, pepparkakor, saffransbullar och mörk choklad.

Tegnér & Son glögg 2017 lanseras på Systembolaget den 1 november.

Tegnér & Son Traditionell Ekologisk Vinglögg
Det senaste tillskottet i Tegnér & Son är en något mildare glögg med klassisk svensk smak. Basen består av ekologiskt vin fån Italien av hög kvalitet som fått en dos av traditionella glöggkryddor. I doften finns en kryddig fruktighet med inslag av kardemumma, björnbär, kanel och pomerans. Smaken är söt och kryddig smak med inslag av kardemumma, björnbär, kanel, vanilj och pomerans.

Tegnér & Son Traditionell Ekologisk Vinglögg kommer i en 75 cl flaska för 75 kronor med artikelnummer 96053-01. Glöggen har en alkoholhalt på 12,5 procent.

Tegnér & Son Esaias Recept Ekologisk Vinglögg
Tegnér & Sons anfader var vin- och sprithandlaren Esaias Tegnér som skapade och sålde sin egen glögg redan under 1800-talet. När den första nya blandningen från Tegnér & Son lanserades år 2011 var det naturligt att hedra hans namn. Esaias recept blandas på fruktiga ekologiska viner från Italien som kryddas med bland annat kanel, kryddnejlika och ingefära. Resultatet är en ren och balanserad vinglögg med toner av mörka körsbär, kryddnejlika och kanel.

Tegnér & Son Vinglögg kommer i en 75 cl flaska för 73 kronor och har en alkoholhalt på 12 procent. Artikelnummer är 97012-01.

Tegnér & Son Wilckens Fat Ekologisk Starkvinsglögg
Tegnér & Son Starkvinsglögg är en hyllning till Esaias Tegnérs kompanjon Wilcken som var med och grundade Tegnér & Wilckens år 1880. Glöggen är en kryddig och smakrik blandning gjord på högkvalitativt vin från ekologiskt odlade druvor. Doften har inslag av kanel, kardemumma och pomerans och i smaken finns bland annat toner av svarta moreller och julkryddor.

Tegnér & Son Starkvinsglögg kommer i en 75 cl flaska för 82 kronor och haren alkoholhalt på 14,5 procent. Artikelnummer är 96002-01.

För frågor kring produktionen av Tegnér & Son glögg, vänligen kontakta:
Jens Henricson, Senior Brand Manager på Galatea
E-post: jens@galatea.se